Jag gick en sån förra våren och har även gått kurser i andra ämnen på samma sätt. Jag tycker att det känns som att har man lite intresse och kan litegrann så lär man sig inte mycket nytt. Kurserna är så basic att bara de som upptäcker ett intresse under kursens gång blir riktigt nöjda. I kursen som jag gick var det kanske 6 tillfällen och den hette något istil med "designa din egen trädgård" och utlovade att man skulle få lära sig att utforma rabatter efter sin trädgårds förutsättningar och dessutom få hjälp med att planera sin egen trädgård. Vi började med att prata om jord, perenner, buskar osv. På väldigt basic nivå sedan var vi vid ett tillfälle ute och beskar fruktträd. Det var nog den stora behållningen av kursen för min del. De två sista gångerna skulle vi "designa". då fick vi veta att vi inte skulle jobba utifrån våra egna förutsättningar utan efter kursledarens givna, en rabatt och en trädgård.
Jag vill inte verka gnällig och jag uppskattade att jag kunde ställa frågor till kursledaren som jobbar på plantskola och är jätteduktig, tyckte även att det var trevligt att träffa andra med trädgårdsintresse, men så mycket nytt gav mig inte kursen. Jag kunde lika gärna ha läst det i en bok. vuxenskolan och liknande borde ha mer fortsättnings och fördjupningskurser, oftast är det ju så att de som har ett intresse redan har läst det mesta de kan komma över och vill då ha lite mer fördjupade kunskaper.
Detta är även min upplevelse av andra såna här kvällskurser som jag har gått, tex om inredning och liknande. Jag har verkligen gillat kursledarna, men kurserna i sig har inte varit någon utmaning för mig. Till saken hör kanske att jag är lärare själv så jag kanske har förutfattade meningar om hur en kurs ska vara utformad
|