Nu ska vi se, detta var första året och nu har jag bytt ut en del.
Överst orangeblommande är en favorit, kryddkrasse. Kan man inte vara utan, måste odlas varje år. Lätt att fröså direkt utomhus. Jag gör alltid en ny "toppväxt" till spiralen, förra året röd temynta, i år anisört. Framför den citrontimjan, men den har jag flyttat nu och i toppartiet nu frodas apelsintimjan, kryddtimjan och andra sorter osm vill stå mycket väldränerat. De är som buskar nu, man kan skörda mängder och de blommar gulligt. Gulblommande till höger i bild kryddkrasse igen. Brevid den en liten malört som sedan blev alldeles för stor och höll på att spränga hela spiralen, den ska man ha på annat ställe. Bakom oranga kryddkrassen olika slags kyndel, de står kvar. Till höger i limegrönt "en trappa ned" ljusbladig oregano, den sprider sig fint och är en härlig ljusklick. Idag finns också brokbladig oregano här. Tufset till vänster om den är rosa och blå isop, den blå är mest produktiv. Till vänster om den mejram, också en pålitlig en.
Det silvriga till vänster om den är en av curryörterna, den levde ett par år och sedan bytte jag mot den smalbladiga curryörten som är härdgare och nu några år. Till vänster om den grekisk och mexikansk oregano, sprider sig fint och är lätt att flytta delar av. Spretet här och var är gräslök som jag satt där jorden är djup, kummin och så pimpinell som är god i sallader och mycket vacker. Nedersta våningen till vänster är salvia, sen tror jag det var kyndel och sedan favoriten som blivit jttestor och delats många gånger - stenkyndel. Så vacker blom ända till sent på hösten, klockformade först vita sedan lilablå blommor. Den har jag överallt i ängen också.
När jag startade var det 44 sorter, nu vet jag inte hur många det är. Till vänster utanför bild har jag en yta med ca 30 lavendelplantor. Det som blommar i bakgrunden är spånejlika som jag tycker mycket om men som naturlitgvis vill klättra upp i spiralen.
Tanken med placeringen var att de solkävande skulle få södersidan och att de höga skulle komma längst ned. Har funkat bra förutom malörten som blev för stor också på sin norrsida. Men kul med alla gula blommor!
i stort kräver kryddspiralen nästan inget jobb för att bara prunka och producera och kryddor som jag vill ha mycket av som t ex isop och stenkyndel skördar jag på andra ställen för att låta dem blomma här.
--------------------
|