Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snäckor?
          autumnleaf
          Inlägg 25-04-2007, 21:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 9 719

Har börjat kratta gräsmattan från gamla löv, och hittar massvis med snäckor. De har en hinna för öppningen så jag antar att någon bor därinne. De är ca 1-2 cm i diameter och ljusbruna. Men vad och hur 17 ska man göra med dem? Vill ju inte ha hundratals av äckliga sniglar i sommar.

Behöver verkligen råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          evely
          Inlägg 05-05-2007, 09:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

Tack för ett fint inlägg Amiara! Du är en klok människa med mycket kunskap och ödmjukhet. Jag blir också väldigt ledsen när jag läser om människor som ser ett djur och sen bara vill döda döda döda.

Vad jag menade tidigare med mitt slarvigt skrivna inlägg var inte att trädgården är ett naturligt ekosystem för det är den inte. Vad jag däremot menade var att snäckorna kommer att försvinna av sig själv när deras miljö försvinner. I och med att du städar bort det igenvuxna så kommer det (tror jag) att bli för torrt och utsatt för de små djuren och då försvinner de alldra flesta av dem.

Trädgården har sitt eget lilla system med skadedjur och deras naturliga fiender, som bildas om man inte är så snabb att ta till gift som många är. Personligen så kommer jag så långt som möjligt att inte använda såpvatten mot lössen, nu i denna nya trädgården. Jag ska bara spruta med hårt tryck och rent vatten. Gifterna tar ju även livet av de naturliga fienderna och det vill vi ju inte! Vad jag vill är att de naturliga finenderna till skadedjuren ska bli många så att jag på sikt får färre av själva skadedjuren.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 16:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon