Tack för ett fint inlägg Amiara! Du är en klok människa med mycket kunskap och ödmjukhet. Jag blir också väldigt ledsen när jag läser om människor som ser ett djur och sen bara vill döda döda döda.
Vad jag menade tidigare med mitt slarvigt skrivna inlägg var inte att trädgården är ett naturligt ekosystem för det är den inte. Vad jag däremot menade var att snäckorna kommer att försvinna av sig själv när deras miljö försvinner. I och med att du städar bort det igenvuxna så kommer det (tror jag) att bli för torrt och utsatt för de små djuren och då försvinner de alldra flesta av dem.
Trädgården har sitt eget lilla system med skadedjur och deras naturliga fiender, som bildas om man inte är så snabb att ta till gift som många är. Personligen så kommer jag så långt som möjligt att inte använda såpvatten mot lössen, nu i denna nya trädgården. Jag ska bara spruta med hårt tryck och rent vatten. Gifterna tar ju även livet av de naturliga fienderna och det vill vi ju inte! Vad jag vill är att de naturliga finenderna till skadedjuren ska bli många så att jag på sikt får färre av själva skadedjuren.
|