tråkigt med folk som släpper ut djur på det där viset... sabbar för dom med seriöst intresse mend et är väl som med kamphundar finns ju idioter till allt tyvärrr... nä men det var nog ingen korallorm för dom är citeslistade och VÄLDIGT svåra att få tag på =)
tror nästan dom har det bättre i fångenskap om jag ska vara ärlig ... låter skumt men om man tänker efter rätt miljö är faktiskt ganska lätt att återskapa i ett terrarium , många ormar i naturen är fulla av parasiter och mycket andra sjukdomar , en orm i fångenskap får med rätt ägare tillgång till friskt vatten , möss som är odlade utan sjukdomar osv , rätt temperatur och omgivning , en orm i fångenskap behöver inte utstå uffa väderlekar eller att deras omgivning förstörs osv
en orm är ett väldigt simpelt djur jämfört med en hund eller katt som behöver social stimulans , en orm har bara ett par grundpelare och det är att Äta , föröka sig och överleva , många drar jämförelser med att det är fel att stänga in dom på en liten yta för dom har ju hela skogar att röra sig på... men anledningen till att dom flyttar på sig är att dom följer födan , men i fångenskap har dom ju alltid mat och bra med gömställen osv så dom har inte behovet att flytta runt, dom väljer sina territorium helt enkelt och håller gärna inom dom .
men jag håller med om att dom som skaffar sig reptiler ska vara bra pålästa om djuren så dom kan ge dom vad som krävs men det gälle rju som sagt alla djur, dom som har giftormar har i regel lång erfarenhet av ormar och det krävs mycket stor noggranhet att hantera en del arter men det tycker jag nog att giftormsägarna är i sverige för det finns inget fall då en 2:a person har blivit biten av en giftorm och det måste väl visa att hobbyn inte är så farlig som många tror? jämför med hundattacker eller ridolyckor så ser man var skador uppstår mest
|