Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Åkerfräken överallt, -vad göra?
          frugb
          Inlägg 04-05-2007, 12:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej!
          Jag har en 70 år gammal trädgård där det tidigare var potatisland. Självklart finns det mängder av gammalt ogräs på tomten eftersom den inte har underhållits på ganska många år.

Hela gräsmattan och mina rabatter har invaderats av åkerfräken. Vad ska jag göra? Vill inte lägga igen rabatterna.

Kan jag rensa bort dem igen och igen och hoppas att det fungerar så att rötterna inte utarmar jorden?

Om jag tillsätter näring så tas väl näringen upp av både de växter som jag vill ha där och av ogräset?

Likadant med kirskålen - har säkert 100 kvadratmeter av bara kirskål. Måste jag inte hålla undan det så att det inte blir mer och mer?

Lite frågor såhär på fredagseftermiddagen...

:-)

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          frugb
          Inlägg 06-05-2007, 19:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Tack Cilla för ännu ett bra svar!

Så du menar att åkerfräkenet inte kommer att roffa åt sig all näring i rabatten om jag rycker dem regelbundet?

Ska verkligen lägga dem i nässelvattnet - körde med nässlor förra sommaren och det var kanon som gödning i min sandjord.

Märkte dock att man bör vara noga med att inte lägga blommande nässlor i vattnet - har fått ett gäng små nässlor i några rabatter... :-)

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon