Hmm, jag tror nog att jag mest har hakat upp mej på boplatsens storlek och maten. Har fått för mej att det ska vara ett stoooort terrarium, med alla möjliga anordningar, gömställen och sånt. Men nu när jag skriver upptäcker jag att det är precis så min vattensköldpadda har det i sitt akvarium

. Och det var inte särskilt svårt att göra det så naturligt som möjligt åt henne. Så nu kanske jag får ändra uppfattning på den punkten

.
Sen måste det ju vara lite tråkigt att inte få jaga maten, det blir kanske inte så stor utmaning? Fast behöver ormar utmaningar egentligen? Det märks på mina andra husdjur att det är roligare när de själva fixat sin mat (antingen genom att fånga möss som katterna, eller som vår nya vovve: hoppa upp på diskbänken och sno falukorven). Fast som sagt så är det skillnad på katter/hundar och ormar

.
Håller också med om det sista du skriver, anders83 (hela inlägget var intressant). Det är nog betydligt vanligare att folk blir skadade av våra "vanliga" djur. Om katter t.ex. var i 60-kilosklassen skulle de inte få hållas som husdjur för att de är som dom är. Det känns som att människor är rädda för ormar för att de helt enkelt inte är vana. Allt som sticker ut från mängden är man skeptisk eller fientlig mot (ofta iaf)...
CITAT
Jag sysslar endast med Europeiska arter, så för mej är det ju rilkigt lätt.
Låter intressant! Många tror nog att det mest är tropiska ormar som folk har hemma

.