Jag är inte åkerfräkenexpert men jag tycker inte de kväver annat hos mig, och ändå växer de där jag också har låga perenner. Dessutom vet jag att de är mycket svåra att helt utrota, till och med om man använder de starkaste gifter som finns i handeln. Prova att dra upp dem med lite rötter på våren innan ditt andra kommer upp och sedan att helt enkel dra av dem så att de inte skuggar.
Och jopp, Åkerfräken-"te" som gödselvatten lärde jag mig av skolan på Stensund och ekologiska fruktodlare använder det också. Precis som med nässelvatten kan man görna hälla/duscha det över hela växten, också bladen tar ju upp vissa ämnen. Jag har använt det på oråden där jag inte har Åkerfräken och de har inte spridit sig dit.
Men du har rätt i att nässlor gärna sprider sig med nässelvatten på sensommaren när de gått i frö. Dock tycker jag just på våren att de där nysådda små nässelrevorna är ganska enkla att dra upp och få bort. Men jag ska nog rensa de senare nässelvattenblandningarna lite noggrannare jag med, för i år hade jag mer än vanligt i oldingarna.
--------------------
|