Efter en grundlig marknadsundersökning och efter att ha läst en del tester så köpte jag min första kompostkvarn, en Bosch AXT 2200 HP, förra hösten. Priset var ca 3800 kr på K-rauta, vilket ju är relativt dyrt. Jag har förvisso inget att jämföra med, men har inte ångrat mig en sekund.
Kvarnen arbetar med en långsamtroterande skärvals som skär och krossar det man stoppar i i två-tre centimeter stora bitar. Kapaciteten brukar inte vara något problem, utan grenar upp till ca 40 mm i diameter mals ned lugnt och fint. Eftersom man matar ner hela grenar så kan man någon gång ha otur och få stopp, men det är mycket sällan. Detta löser sig dock utan problem genom att köra kvarnen baklänges eller att bara slå av och på. Min personliga strategi är att se till att skära grenar så att den grövsta delen blir max 40 mm och sedan mata ner dem med grövsta delen först. Kvarnen matar vidare på egen hand och man tar snabbt hand om rejäl rishög på någon timme med ett minimum av klippande med sekatör. Har ibland tvångstankar om vad som kan hända om man använder sådana här maskiner på ett felaktigt sätt, men denna känns riktigt säker och konstruktionen verkar vettig i största allmänhet.
För att sammanfatta det hela så är jag mycket nöjd med produkten och någonting annat än en kvarn med skrärvals är för mig otänkbart om man har en trädgård med mycket träd och kraftigare buskage.
|