Tullia
Är lite sugen på kompostkvarn.

Har en stor gammal komposthög i trädgården, men de gamla ägarna verkar ha slängt nästan allt (!) i denna. Allt plastmaterial är inte det värsta. Funderar på om det kan finnas mer "farliga" saker där också. I vilket fall har jag börjat på ny kula. Det enda som jag har en hel del av är ris och grenar, och det tar ju tid för dem att förmultna... Jag letar desperat i trädgården efter lite "naturlig" jord att varva i varmkomposten så att den ska trivas bättre. Är kanske bara otålig. (Har bara komposterat i några veckor....)

Får kanske köpa lite spån eller annat som ni har tipsat om här i olika frågor.

Nu till min efterlysning om tankar om kompostkvarn. Med tanke på allt som ska köpas till ett nytt hus kanske jag ska vänta?

Hur tänker ni?

Hur gör ni?
Eva i Västerås
Vänta!!!
Du har ju säkert en massa plantor du måste(!) köpa osv.

En kompostkvarn för ett oherrans liv och man använder den ganska sällan. Hyr, eller gå ihop med grannar om en.
Vänta i alla fall några år och känn om du vill ha.
Du kan köpa mycket spån på Granngårn för vad en kompostkvarn kostar, om det är kompostströ du är ute efter..
olgak
Jag har inte så bra erfarenhet av kompostkvarn. Vi har en här (bostadsrättsförening) och den har inte varit så effektiv. Dvs man får hålla på väldigt länge, för en ganska liten rishög, och det har fastnat mycket i maskinen när färska grenar "klibbat" ihop och så går säkringen osv. Men det finns säkert andra med bättre erfarenheter! Och visst är det frestande att slippa bränna eller köra bort allt ris som blir.

Håller med Eva i Västerås. Vänta ett tag och se. Kompostera annat material du har, köp strö eller se om du kan få gammalt hö från någon bonde om du har såna känningar, det kan man också varva med i komposten.

Tullia
Tack för era tankar!

Jag väntar nog. Verkar klokast. Har någon tankar om vad man ska göra av alla grenar ock ris då? Känns onödigt att elda upp något som jag vill ha tillbaka till jorden. Bryta och trampa ner så gott jag kan och bara låta det ta tid (i en stoooor ny hög)?

olgak
Hm, jag skulle nog hellre elda upp det. Lite ris och grenar använder ju vissa för att grunda komposten med, så att det är luftigt i botten, men resten... Men man kan lägga askan i komposten! (Läste här någon gång att det kan bli frätande att strö aska direkt på sina rabatter.) Så då tar man det ju tillvara på så sätt.
Tullia
Får kanske bli en brasa så småningom i alla fall... g.gif
Tullia
Eller vänta...

Jag sparar alla stora grenar till kojbygge. Då gör de ju också nytta i trädgården! tummenupp.gif
Fenja
Klipp mindre grenar och ris i ca 10 cm bitar så bryts de snabbt ner i en bra kompost. Lite grövre grenar blir en perfekt botten i en ny kompost.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
Har förståelse för att en kompostkvarn inte är något av det första man köper men nog tycker jag att det är en bra investering och mina erfarenheter av dem - vi är inne på den andra, är goda.

ingrid
Gurkan
Jag gör som Fenja, klipper några extra gånger i det tunna riset med sekatör eller häcksax (en del kör över riset med gräsklipparen) och blandar i komposten. Grövre pinnar eldar jag med (i kaminen eller grillen).

Kommer definitivt att skaffa en bra kvarn till nästa trädgård som lär ge betydligt mer ris än där jag bor nu.
Tullia
Ok, tror att jag vet hur jag gör.

Det allra grövsta (inte mycket) får bli ved. Sedan blir det till kojbygge. Därefter trampar och bryter jag. Det som funkar att köras över med gräsklippare får processas den vägen. Nästa säsong gör jag ett nytt övervägande om kompostkvarn. Blir jag desperat innan dess så får jag elda.
Ewa smålänska höglandet
Jag har köpt en kompostkvarn i år (att jag inte har gjort det tidigare)
Hittade en ny modell som inte dånar eller skvätter
Ett bättre köp är svårt att hitta tummenupp.gif
ktw
Hej allihop, jag är helt färsk här => alien.gif.

Ewa, kan du avslöja vilken modell du har köpt som inte dånar eller skvätter???

Har nämligen en sådan som dånar och skvätter (med knivar, där det alltid fastnar och man får hålla på och skruva av den där jämrans kåpan under längre tid än man tillverkar flis) som jag skulle vilja byta ut...
Eva 33c
CITAT (ktw @ 03-05-2007, 19:59) *
Har nämligen en sådan som dånar och skvätter (med knivar, där det alltid fastnar och man får hålla på och skruva av den där jämrans kåpan under längre tid än man tillverkar flis) som jag skulle vilja byta ut...

Svar från en annan Eva... flirting.gif

Känner igen mig precis! Jag har visserligen använt min under många år, men denna vår fick jag nog.
Köpte en Bosch med "fräsvals" ( AXT 2200 HP) på Mässan och har nu provkört den. Vilken skillnad! Tyst, man behöver inte öronskydd, lugn och fin, den matar in själv, så medans den tuggar på kan man plocka ihop nästa "knippe". Den kostade betydligt mer (3744kr) än den gamla men jag känner att det är det värt. Skulle något fastna (har inte hänt än) så kör man bara valsen baklänges. Inget mer öppnande på kåpan alltså.
tummenupp.gif
evely
Ett gammalt knep som jag har hört om, men dock inte använt; Är att gräva en grop och sen lägga grenarna där ngt år. Efter ett år tror jag det var så ska de ha börjat brytas ner och blitt lättare att bryta. Gissningsvi så vågar jag nog påstå att det inte verkar vara en så bra ide om man har ren sandjord men i lera skulle det ju kunna funka.

Finns det någon här som har gjort så? Erfarenheter!
Ewa smålänska höglandet
CITAT (Eva 33c @ 03-05-2007, 21:18) *
Svar från en annan Eva... flirting.gif

Känner igen mig precis! Jag har visserligen använt min under många år, men denna vår fick jag nog.
Köpte en Bosch med "fräsvals" ( AXT 2200 HP) på Mässan och har nu provkört den. Vilken skillnad! Tyst, man behöver inte öronskydd, lugn och fin, den matar in själv, så medans den tuggar på kan man plocka ihop nästa "knippe". Den kostade betydligt mer (3744kr) än den gamla men jag känner att det är det värt. Skulle något fastna (har inte hänt än) så kör man bara valsen baklänges. Inget mer öppnande på kåpan alltså.
tummenupp.gif

andra Ewa

min är nog en modell mindre Bosch AXT 1600 HP

har haft den en månad och underbart att slippa klippa allt
ktw
Tack Eva och Ewa!

Jag har sneglat på 2200 HP och tyckt att den verkar bra. Men ack! så dyr...
Som jag förstått det så har 2200 valsfunktion medan 1600 har spiralkniv.

Matar 1600 också själv?

Blir fliset grovt eller fint (båda modellerna)?
Då resultatet mest kommer användas som "uppsugare" i hushållskomposten spelar det ingen större roll, men om jag får för mig att använda det som gångmaterial någonstans är det en gnutta intressant smile.gif

Råvara finns det VÄLDIGT gott om...

Ewa smålänska höglandet
1600 fungerar på samma sätt, sen beror det väl på hur tjockt materal man stoppar i. Jag gav 1995 kr
Dealer
Det är nog så att man inte ska vara snål (som jag) thumbdown.gif . Jag köpte en "billig" kompostkvarn för jag trodde jag behöved en sådan. Den har jag använt en gång. Efter att fått skruva isär var femte minut för att rensa har den stått -cry-.gif . Den har knivar som skär men en vals som tuggar är säkert mycket bättre tummenupp.gif . För mig hade det varit billigare och elda upp riset och köpa bark/spån.

Min "kvarn" heter Alko men har ingenting med mitt tillstånd att göra yahoo.gif
Eva 33c
CITAT (ktw @ 04-05-2007, 18:10) *
Jag har sneglat på 2200 HP och tyckt att den verkar bra. Men ack! så dyr...
Som jag förstått det så har 2200 valsfunktion medan 1600 har spiralkniv.

Blir fliset grovt eller fint (båda modellerna)?
Då resultatet mest kommer användas som "uppsugare" i hushållskomposten spelar det ingen större roll, men om jag får för mig att använda det som gångmaterial någonstans är det en gnutta intressant smile.gif

Du har rätt i att de båda modellerna har olika "skärteknik" den billigare har " Spiralknivvals" och den dyrare (som jag har nu) har "fräsvals". Enligt broshyren jag läste blir matrialet mer finfördelat i fräsvals-modellen, grenarna liksom krossas. det blir något grövre än jag fick förut med min gamla kvarn med knivskiva. Jag blev mycket imponerad på mässan när försäljaren utanvidare stoppade ner ett kvastskaft i kvarnen och den tuggades till flis ....
Bosch hemsida kan man jämföra dem.
Betydligt dyrare var min, så man får väl fundera vilka behov man har. Jag vet att jag kommer att använda min jättemycket och ofta har lite grövre grenar så jag valde denna trots priset...
fruberglund
Som jag har förstått det så är de med vals mycket bättre än de med knivar så när jag köper så tänker jag köpa en sån. Såg en Bosch med vals nånstans för 2000:- och det är ju inte så dyrt. Men det blir inte förrän nästa år tror jag.

Har man stor trädgård så är det nog värt att köpa en kompostkvarn, speciellt om man går in för det där med kompostering.
ktw
Oj, av en slump ramlade jag över den här maskinen när jag var och handlade idag: Bio Quiet

En valskvarn med 45 mm kapacitet för 1995 kr på Coop Forum ...

Någon som har erfarenhet av denna, tummenupp.gif eller thumbdown.gif ?
ktw
CITAT (Dealer @ 04-05-2007, 20:00) *
Min "kvarn" heter Alko men har ingenting med mitt tillstånd att göra yahoo.gif

Hehe... det är nog inget svenskt företag som ligger bakom det varumärket smile.gif
fruberglund
CITAT (ktw @ 05-05-2007, 15:52) *
Oj, av en slump ramlade jag över den här maskinen när jag var och handlade idag: Bio Quiet

En valskvarn med 45 mm kapacitet för 1995 kr på Coop Forum ...

Någon som har erfarenhet av denna, tummenupp.gif eller thumbdown.gif ?

Det kanske var den jag såg...var nog inte Bosch utan Stiga...Ja, Stiga är ett bra märke så den är nog bra. Får kolla på Coop nästa gång jag är där.
olgak
Mycket intressant tråd. Jag förstår att den kompostkvarn vi har är för klen förstås. Den är köpt före min tid, säkert för att priset var rätt - och enligt produktbeskrivningen ska den ta upp till 4 cm i diameter, det låter ju jätteförtroendeingivande för den som aldrig prövat en dylik maskin.

Man blir ju extremt sugen på att köpa en sån där Bosch ni pratar om. Jag ÄLSKAR ju kompost smile.gif. Och att ha som täckmaterial under buskar osv. Men man får bärga sig lite också, för vem är det som ska stå här och mala ner alla rishögar från hela fastigheten (176 lägenheter med MYCKET grönytor) - jag ?! Hm... NEj, det går ju inte.

Ni som köpt en sån där Bosch AXT 2200 HP, fastnar det aldrig? Klibbar ihop?

När jag var på mässan för ett par år sedan, så pratade jag med en försäljare (det kanske var ett helt annat märke, jag minns inte), och han började sväva på målet väldigt, när jag frågade om varför grenarna klibbade ihop inuti maskinen. Han föreslog att man skulle låta grenarna ligga och torka något halvår i stället innan man lät dem gå genom kvarnen, det gjorde mig mycket misstänksam mot hela konceptet laugh.gif. De apparater han sålde, verkade definitivt ha samma problem som den vi redan har, men era erfarenheter visar ju en ljusare bild tycker jag. Jättekul!
Eva 33c
CITAT (olgak @ 06-05-2007, 11:08) *
Ni som köpt en sån där Bosch AXT 2200 HP, fastnar det aldrig? Klibbar ihop?
När jag var på mässan för ett par år sedan, så pratade jag med en försäljare (det kanske var ett helt annat märke, jag minns inte), och han började sväva på målet väldigt, när jag frågade om varför grenarna klibbade ihop inuti maskinen. Han föreslog att man skulle låta grenarna ligga och torka något halvår i stället innan man lät dem gå genom kvarnen, det gjorde mig mycket misstänksam mot hela konceptet laugh.gif. De apparater han sålde, verkade definitivt ha samma problem som den vi redan har, men era erfarenheter visar ju en ljusare bild tycker jag. Jättekul!

Min kompostkvarns-erfarenhet består av ca 10 år med en Alko med knivar, och sedan denna nyinköpta Bosch AXT 2200 HP, som jag än så länge bara kört en gång. Har inte hunnit mer.
Jag känner inte igen ditt problem med grenar som klibbar ihop i maskinen. Mycket trassel har det varit med Alkon (även om jag med tiden utvecklade en ganska bra teknik...) men inget klibb. Däremot hände det ofta att veka grenar snurrade sig runt knivskivan och orsakade stopp, eller att man tryckte lite för hårt, som orskade stopp, eller att en pinne satte sig på tvären i utkastet, och orskade stopp. Efter varje stopp måste man öppna kåpan och rensa...
Grenar som fått torka länge (hände ofta att det blev så eftersom man ville spara ihop innan man körde i gång denna högljudda maskin) kunde ibland bli väl hårda, speciellt syrener. Vårklipp från sälg och björk kunde vara lite "klibbiga" men det orsakade aldrig några stopp. Kanske för att jag blandade matrialet. Något annat än vedartat matrial har jag aldrig skickat igenom kvarnen. Hur Boschen fungerar får jag återkomma med efter säsongen. En poäng är i allafall att man kan löra den "baklänges" om det fastnar.
Joee
Efter en grundlig marknadsundersökning och efter att ha läst en del tester så köpte jag min första kompostkvarn, en Bosch AXT 2200 HP, förra hösten. Priset var ca 3800 kr på K-rauta, vilket ju är relativt dyrt. Jag har förvisso inget att jämföra med, men har inte ångrat mig en sekund.

Kvarnen arbetar med en långsamtroterande skärvals som skär och krossar det man stoppar i i två-tre centimeter stora bitar. Kapaciteten brukar inte vara något problem, utan grenar upp till ca 40 mm i diameter mals ned lugnt och fint. Eftersom man matar ner hela grenar så kan man någon gång ha otur och få stopp, men det är mycket sällan. Detta löser sig dock utan problem genom att köra kvarnen baklänges eller att bara slå av och på. Min personliga strategi är att se till att skära grenar så att den grövsta delen blir max 40 mm och sedan mata ner dem med grövsta delen först. Kvarnen matar vidare på egen hand och man tar snabbt hand om rejäl rishög på någon timme med ett minimum av klippande med sekatör. Har ibland tvångstankar om vad som kan hända om man använder sådana här maskiner på ett felaktigt sätt, men denna känns riktigt säker och konstruktionen verkar vettig i största allmänhet.

För att sammanfatta det hela så är jag mycket nöjd med produkten och någonting annat än en kvarn med skrärvals är för mig otänkbart om man har en trädgård med mycket träd och kraftigare buskage.
ktw
Ingen som har någon erfarenhet av/åsikt om Stiga Bio Quiet confused.gif ?

Kan det rentav vara så att det är samma maskin som Stiga Bio Silent som jag såg nämnas i någon annan tråd?

Bosch AXT 2200 HP verkar ju väldigt intressant men om man kan få något som är nästan lika bra för ungefär halva priset så...
olni65
ktw, det är ju ett tag sedan du skrev ovanstående men har du fått någon inblick i om Bio Quiet verkar hålla måttet i jämförelse med Boschen?

Jag är också på jakt efter en kompostkvarn, och ser egentligen Stiga Bio Silent, Stiga Bio Quiet och Bosch AXT 2200 som kandidater. Efter att ha sökt ganska mycket info kring dessa, har jag förstått att Bio Quiet ersatte Bio Silent. Jag pratade med någon på Stiga som sa att i princip hade det inte hänt så mycket de versionerna emellan, det var mest design-grejor.

Men frågan är hur Stiga håller sig mot Bosch? Har du fått någon klarhet i det?

mvh
Ola
Anna-Karin Lundberg
Många har ju redan svarat - men jag måste få säga att min kompostkvarn är det bästa köp till trädgården jag gjort! Jag har skogstomt med mycket hassel och sälj som blir berg med ris varje år. Kvarnen tuggar ned allt i ett kick! Köpte den dyraste på Bauhaus för jag tänkte att "den är nog bäst". Den är tyst och stark och drar i sig grova stammar. Den har inte knivar utan en skruv som i en köttkvarn.

När jag bodde i bostadsrätt köptes en kompostkvarn med knivar in till föreningen, den förde ett herrans liv! Till på köpet malde den i sig en halv hand när det hade blivit stopp i den som skulle lösas. Eftersom kvinnan som miste halva handen åt blodtunnande medcidin blev läget jätteakut eftersom hon blödde så. Hon hämtades med helikopter och det var inte helt självklart att hon skulle klara sig! Jag hade alltså respekt för dessa maskiner när jag köpte min! Men hålet ned till skruven är litet och skruven sitter långt ned, så man når inte ned med fingrarna även om man skulle vilja. Annat för små barn förstås.

Jag rotade gärna runt i föreningens stora trädgårdskompost, men efter detta var jag lite avskräckt. Det var nämligen så att kvinnan som förlorade halva handen samtidigt förlorade sina ringar som satt på den. Hon ville väldigt gärna ha tillbaks dem, de låg nånstans i komposthacket men hittades aldrig. Än idag, när jag gräver i min egen kompost, hajar jag till när jag ser en gren i fingerstorlek. Jag kan inte riktigt släppa tanken på hur det skulle vara att råka hitta det där komposterade fingret med ringar på...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon