CITAT (Bee @ 07-05-2007, 15:09)

Om vi nu skall prata pensionsförsäkringar och orättvisor. Är det någon som undrar vad det finstila innebär när tex Alecta informerar om tjänstepension och säger "vi gör en bedömning av förväntad livslängd" ? Jo, det betyder att kvinnorna får lägre tjänstepension än männen eftersom vi lever längre! Det, mina vänner, är orättvist! Jag har haft denna fråga under luppen i flera år. Två gånger har jag skrivit till Jämo; ena gången var det Neuman, andra gången var det Winberg, och frågat om rimligheten. Vid båda tillfällena har jag fått svaret att det är under utredning. Första gången jag hörde av mig var tidigt 90-tal... Det händer inget! Det är exakt samma med privata pensionsförsäkringar, därför pensionssparar jag inte. Om maken och jag sätter in samma summa så får han ut en högre pension än jag. Sparar vi däremot i vilken annan fond som helst så får vi samma avkastning. Jag tycker det här är en viktig fråga som Mats Odell gott kunde prata mera om!!
För några år sedan ringde jag runt till alla försäkringsbolag för att höra om dom har könsneutrala pensionsförsäkringar. Då vidade det sig att KP försäkringar hade det. Det knasiga är att det man redan har betalt in till ett bolag går inte att flytta till ett annat.
Pirum, du menar inte att det är olika bilförsäkringspremie beroende på person?!

Om man är flera i familjen, har det då betydelse för premien vilkens namn försäkringen står på. Verkar helknas......
Redigerat av Sommartorparn: 07-05-2007, 21:22