CITAT (Carl @ 26-04-2007, 08:25)

Hi!
Om du har mycket lerig så kan du tillföra sand. Problemet är att du måste tillföra mycket sand runt 30-50% av den volym som du vill förandra. Jobbigt men det går.
Jag vill varna för att tillföra sand till lerjord! Resultatet blir lätt en cementliknande blandning som ger kokor som är mycket värre än lerklumparna. Grus är i så fall bättre.
CITAT (shaman958 @ 08-05-2007, 00:00)

Skörden har varit bra och det är mycket maskar i landet, men det är så grovt, hårdt, klumpigt...
Låter som min jord ungefär. Den är också lerig, men maskarna trivs och det mesta växer bra i trädgårdslandet. Min strategi är att jordförbättra selektivt. Jag tillför mycket plantjord och kompost, men inte överallt utan framför allt till de växter som behöver. Till exempel bottnar jag alltid med plantjord innan jag sår små fröer (sallad, rucola, dill etc.) och täcker sedan med plantjord. Potatis och annat robust får däremot klara sig utan. Sedan marktäcker jag mycket. Resultatet är att jag kan odla det mesta och nästan aldrig behöver vattna, eftersom jorden håller fukt så bra, så jag är rätt nöjd.