Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor som häck
          Ingela_67
          Inlägg 03-05-2007, 12:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 2 888

Hej,
          Eftersom jag är i starten för att anlägga en låååååång häck fick jag förslaget av en trädgårdsmästare att anlägga en ros-häck eftersom jag vill ha något som är friväxande och inte blir mer än 1,5- 2 m hög.

Någon här på forumet som har erfarenhet av en roshäck och kan ge tips och råd på härdiga sorter (zon 6-7) och annat jag bör tänka på.

// Ingela.

--------------------
          " För en myra är daggen som en översvämning."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          marianki
          Inlägg 09-05-2007, 12:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 10 279

Hej!
          Sedan min trädgård i Hudiksvall ( zon 4-5) anlades 1975 har jag ut mot gatan en friväxande vresroshäck, Rosa rugosa, både vita och rosa enkla blommor. Den är ngt av det allra bästa jag har i trädgården. Den blommar oerhört rikligt och doftande hela sommaren med så många blommor att jag gjort marmelad och sirap av kronbladen! Bladverket är friskt och grönt, kan ibland få litet mjöldagg på hösten. Enorma nypon, valnötsstora, ger fantastiskt nyponmos, orkar jag inte ta hand om dem alla så är fåglarna jätteglada åt dem mot höstsidan. Den är vansinnigt taggig och därför perfekt som avgränsning, ingen vill ta sig genom den, vare sig människor eller djur. Det sämsta med den är att den bör klippas ner helt varannan vår för att bli fint buskig, detta jobb kräver täta handskar och en bra sekatör. Har man en flistugg går det utmärkt att använda de sönderklippta grenarna som marktäckning. Häcken växer upp till full höjd samma vår som man klipper den, men den blir inte mer än ca 1-1 1/2 m hög, bra om man vill se ut vad som sker på gatan. Den klarar alla sorters vintrar och även vägsalt. Rekommenderas!
          Marianki

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 06:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon