Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Berg i dagen i gräsmattan, hur göra ett spännande, vackert parti
          Sagosessa
          Inlägg 09-05-2007, 08:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 4 563

I vår gräsmatta har vi på ett ställa berg i dagen. Några granithällar sticker upp (inte högt, bara 10 cm kanske) och emellan dem är det torftigt med gräs. Vid torka blir gräset gult och marken är stenhård med mycket ogräs. En inte allt för vild gissning är att det är berg under det fula gräset.
          Jag har börjat tröttna på detta och funderat på en lösning. Gräs funkar dåligt. Vad göra?
          Grusträdgård? Hur gör man med kanterna mot det vackra, fungerande gräset? Kullerstenar? Hur fixar man en snygg, lättskött övergång från gräsmattan?
          Eller något helt annat? Upphöjd rabatt? Pallkrageodling?

Någon som har något förslag. Alla idéer mottages tacksamt. thanks.gif

Området det handlar om är ca 5x3 meter.

--------------------
          MvH Jessica, zon 3-4 Småland

Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-05-2007, 18:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag själv har det så i min gräsmatta , sten bumlingar lita här å där och gräver man 1-2m ner så blir där bara fler å fler stenbumlingar huller om buller i jorden . och så här har jag gjort .

visar tim färska bilder från där jag själv grävt ut och anlagt ett platt stenparti

jag gjorde så här grävde veck all jord runt stenen och grävde ca ett spad tag ner och all gräsmatta och all ogräs tog jag veck .
          i stenpartiet grävde jag upp mer jord än ett spadtag sen la jag ett lager med dränering ( små stenar och grus å små grus ) sen ett lager med kogödsel och jord som va sand uppblandat sen så med kraftigt grus och sand blandad jord , då det inte lutar är det viktigt att få veck vattnet då stenparti växter inte gillar stående vatten . har du lutande områden så rinenr vattnet veck och då behöver du inte ha kraftig sand blandad jord

och här kan du plantera stenpartiväxter och kryddor och vinterhärdiga kaktusar OM det är söder eller väst plus vinterhärdig yucca .
          och sanden och den värmande stenen gör att du kan testa mindre härdiga växter plus täck ytan med mörk grus eller sand som ger värme om du har mindre härdiga växter och kryddor . och alla torktåliga perenner och buskar kan du plantera . sen kan du avsluta rabatten/stenpartiet med små stenar . vilken zon bor du i ??
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  växter_400.jpg ( 217.83k ) Antal nedladdningar: 98
          Bifogad fil  växter_401.jpg ( 351.06k ) Antal nedladdningar: 94
          Bifogad fil  växter_402.jpg ( 325.88k ) Antal nedladdningar: 80

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 23:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon