jag själv har det så i min gräsmatta , sten bumlingar lita här å där och gräver man 1-2m ner så blir där bara fler å fler stenbumlingar huller om buller i jorden . och så här har jag gjort .
visar tim färska bilder från där jag själv grävt ut och anlagt ett platt stenparti
jag gjorde så här grävde veck all jord runt stenen och grävde ca ett spad tag ner och all gräsmatta och all ogräs tog jag veck .
i stenpartiet grävde jag upp mer jord än ett spadtag sen la jag ett lager med dränering ( små stenar och grus å små grus ) sen ett lager med kogödsel och jord som va sand uppblandat sen så med kraftigt grus och sand blandad jord , då det inte lutar är det viktigt att få veck vattnet då stenparti växter inte gillar stående vatten . har du lutande områden så rinenr vattnet veck och då behöver du inte ha kraftig sand blandad jord
och här kan du plantera stenpartiväxter och kryddor och vinterhärdiga kaktusar OM det är söder eller väst plus vinterhärdig yucca .
och sanden och den värmande stenen gör att du kan testa mindre härdiga växter plus täck ytan med mörk grus eller sand som ger värme om du har mindre härdiga växter och kryddor . och alla torktåliga perenner och buskar kan du plantera . sen kan du avsluta rabatten/stenpartiet med små stenar . vilken zon bor du i ??