Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> planterade ut kronärtskocka i helgen
          emmapemma
          Inlägg 07-05-2007, 10:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Vilken trädgårdshelg jag har haft! sweatingbullets.gif Jag har grävt och planterat, men framförallt njutit yahoo.gif

Men nu till en viktig fråga: Jag planterade ut kronärtskockor i pallkragar (zon2), och grannen undrade om det inte var för tidigt. Jag tyckte att kronärtskockor klarar ju frost, så det är ingen fara. Men sedan läste jag i Köksträdgården ( = bibeln) att de inte klarar frost (var har jag fått ifrån att de klarar frost????), så jag undrar: Vad tror ni? Om de inte tål frost - räcker det med att täcka med fiberduk för att skydda dem? Jag vill inte gärna härja för mycket med dem nu, för de är så vingliga, de måste få stå kvar på sin plats tycker jag.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 09-05-2007, 21:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Jag blir lite konfunderad......våra kronärtskockor har övervintrat i trädgårdslandet. Är det så att det bara är vissa som klarar frost ...... eller har vi haft tur? Det var maken som köpte plantorna förra året så namnet kom bort.

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Gurkan
          Inlägg 09-05-2007, 22:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

CITAT (Maria i Helsingborg @ 09-05-2007, 22:42) *
          Jag blir lite konfunderad......våra kronärtskockor har övervintrat i trädgårdslandet. Är det så att det bara är vissa som klarar frost ...... eller har vi haft tur? Det var maken som köpte plantorna förra året så namnet kom bort.

Grattis !!

Enl. vad jag läst/hört så skall det finnas en sort som kan övervintra i Zon1 och den heter 'Herrgårds'. Den kan tyvärr inte frösås utan förökas genom sk. microförökning.

Har du skyddat dem på nåt speciellt sätt ? Extra dränering ? Berätta gärna hur du gjort ... har du bara haft nybörjartur så behöver du inte avslöja det. laugh.gif

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 05:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon