CITAT (Inga från Närke @ 23-04-2007, 14:00)

Hur gör vi?
Nemo blir sååååå ledsen när husse försvinner men inte om jag försvinner. Har ni några tips om hur man ska tackla detta problemet.
Husse jobbar 2-skift och börjar denna veckan kl. 05,00 och då skulle han upp också, vi gick ut och kissade men när sedan husse försvann och jag provade med att vi skulle lägga oss lite till så gick han till sin korg men grät en stund.
Jag gjorde bara så att jag igonerade det och till slut somnade han och sov till ca 8,00. När han sedan vaknade var vi ute och kissade,men så fort han kom in så gick han och letade efter husse. Sedan åt vi frukost och lekte. Hittade han något klädesplagg så sniffade han länge men var inte ledsen. Under dagen verkar det gå bra men när nu husse kommer hem vid 14,30 ca så blir han helvild och jätteglad och tyvärr kissar han lite också, men det har jag hört att det kan gå bort, är det så?
Det gör så ont att höra honom bli så ledsen men det är kanske det enda att göra så. Vad tror/tycker ni som har erfarenhet?
Han har nog helt enkelt utsett husse till "sin" människa och flockens ledare.
Det du kan göra för att förändra detta är nog bara att själv bli en bättre flockledare.
Du gör helt rätt i att ignorera hans nedstämdhet i det läget eftersom du inte vill befästa detta.
Tänk bara på att vi sänder ut mycket omedvetna signaler till våra hundar, som är riktiga hejare på att tolka dom också.
Så det är viktigt att du verkligen innerst inne inte heller tycker synd om honom

Ett förslag är väl att bygga ut konceptet "sysselsättning" lite mer.
När husse har åkt och ni kommer in så gör du någon liten övning, och sen går ni och lägger er igen.
Efter att ni vaknat igen och kissat, så gör ni nåt annat kul. Det ska vara nåt som sysselsätter hjärnan lite.
Ex:
Godis på nosen - varsågod
Vilken burk ligger godisen under
Höger och vänster tass
Lära sig att rulla en boll
Dansa
Sen kan man ju göra lite mer avancerade saker utomhus förståss.
Att det kommer en kisskvätt när valpen blir glad, är nog inget att oroa sig för.
Det försvinner när han blir äldre och har bättre kontroll på blåsan.