Förra året ställde jag och flera andra en del frågor om trädpion/buskpion (
Paeonia suffruticosa) här på odla.nu (bl.a. i
den här tråden).
Efter att ha läst svaren bestämde vi oss för att köpa två stycken, och jag tänkte det kunde vara kul att berätta lite om dem och dokumentera resultatet.
Eftersom några andra från odla.nu köpt sina pioner
här gjorde vi detsamma. Vi köpte två stycken av sorten
Bing Shan Xue Lian, som kom med posten från Finland och planterades 22 september.
Jag hade aldrig köpt barrotade plantor förr och det kändes mest som om vi fått några tjärluktande risknippen, men vi planterade och höll tummarna.
Pionerna står i tomtens södra kant i ett läge med blandat sol och skugga, där det är tänkt att de skall bilda en gräns mot en grusgång som går utanför vår tomt. Så här såg en av dem ut 14 oktober, ett litet tag efter planteringen. De såg inte mycket ut för världen, men tittade man noga på knopparna kunde man se att det fanns hopp!
helbuske_061014.jpg ( 200.83k )
Antal nedladdningar: 165
knopp_061014.jpg ( 67.56k )
Antal nedladdningar: 104Vintern gick och vi hoppades på det bästa och nu har knopparna spruckit ut på allvar. Så här ser det ut idag:
helbuske_070329.jpg ( 175.74k )
Antal nedladdningar: 145
skott_070329.jpg ( 85.6k )
Antal nedladdningar: 106Visst är det roligt när det blir vår och ens växter lever, och särskilt roligt om man har varit lite nervös för dem under vintern!
Om det finns intresse tänkte jag använda den här tråden för att följa dem och visa hur de utvecklas. Det kanske kan vara intressant för andra som liksom jag själv inte är så erfarna men ändå nyfikna på denna växt.