Full version: Buskpion/trädpion
Sidor: 1, 2
Svante, zon 1
Förra året ställde jag och flera andra en del frågor om trädpion/buskpion (Paeonia suffruticosa) här på odla.nu (bl.a. i den här tråden).

Efter att ha läst svaren bestämde vi oss för att köpa två stycken, och jag tänkte det kunde vara kul att berätta lite om dem och dokumentera resultatet.

Eftersom några andra från odla.nu köpt sina pioner här gjorde vi detsamma. Vi köpte två stycken av sorten Bing Shan Xue Lian, som kom med posten från Finland och planterades 22 september.

Jag hade aldrig köpt barrotade plantor förr och det kändes mest som om vi fått några tjärluktande risknippen, men vi planterade och höll tummarna.

Pionerna står i tomtens södra kant i ett läge med blandat sol och skugga, där det är tänkt att de skall bilda en gräns mot en grusgång som går utanför vår tomt. Så här såg en av dem ut 14 oktober, ett litet tag efter planteringen. De såg inte mycket ut för världen, men tittade man noga på knopparna kunde man se att det fanns hopp!

[attachment=849:helbuske_061014.jpg]

[attachment=850:knopp_061014.jpg]

Vintern gick och vi hoppades på det bästa och nu har knopparna spruckit ut på allvar. Så här ser det ut idag:

[attachment=851:helbuske_070329.jpg]

[attachment=852:skott_070329.jpg]

Visst är det roligt när det blir vår och ens växter lever, och särskilt roligt om man har varit lite nervös för dem under vintern!

Om det finns intresse tänkte jag använda den här tråden för att följa dem och visa hur de utvecklas. Det kanske kan vara intressant för andra som liksom jag själv inte är så erfarna men ändå nyfikna på denna växt.
Agneta z5-6
Kunde inte låta bli att gå in och kolla, den är ju jättefin - vill också ha en, tror du att den går häruppe i zon 5-6//AgnetA
Eva St
bravo.gif
Spännande!!!!!!!!!!
Måste ut till stugan och se hur min mår. Hoppas Hoppas whist.gif
Christer i Falköping
CITAT (Agneta z5-6 @ 30-03-2007, 11:57) *
Kunde inte låta bli att gå in och kolla, den är ju jättefin - vill också ha en, tror du att den går häruppe i zon 5-6//AgnetA

Går säkert jättebra. Men tänk på att om de är ympade, måste ymstället ned 15cm under jordytan, annars finns risken att ympunderlaget kommer upp och i längden försvagas buskpionen. Dessutom minskar härdigheten om man inte gör så. Dessutom bör man plantera den lutende i 45graders vinkel, för då kommer buskpionen att bilda egna rötter och det gör den också härdigare. Fast det måste erkännas att i början ser det lite "tetigt" ut med lutande buskpiopner, men med åren växer det ut nya grenar så att de ser bättre ut.
Christer.
Svante, zon 1
CITAT (Agneta z5-6 @ 30-03-2007, 11:57) *

Vet inte riktigt hur härdiga de är. Jag googlade lite och olika websiter nämner zon 5 eller 6 så du kan ju testa.
Alexander-VG-zon3
här säger dom -34c plus lite snö så går det någ
http://davesgarden.com/pf/go/1690/index.html
Penstemon
Jag satte den som heter Zhao Fen för 2 sommrar sedan. Haren eller älgen kanske mössen åt upp topparna förra året -cry-.gif så i höstas köpte jag myggnät och satte det runt den så att inte mössen eller haren äter ur den. whist.gif
Förra året komme det några blad upp i alla fall, men jag kan återkomma i juni med raporter hur den klarade sig.
Bor ju i zon 6-7.
Agneta z5-6
Paeonia Rockii - Trädpioner

Ni är för gulliga, hittade denna länk själv - ganska informativ också.Har någon beställt från denna
firma //Agneta
Penstemon
Jag köpte min Rockii buskpion hos Rydlinge, men när jag fick köpa den så var det för att jag hade kontakt med hans levaratör. Han ville pröva den först innan han vill sälja den, han väntar på mitt svar om den klarar zon 6-7.
kerstin z5-6
Den snyggaste och största jag sett finns i z6 Piteå -De går utmärkt -Gärna rotäkta i kallare klimat
fruberglund
CITAT (Svante, zon 1 @ 29-03-2007, 22:50) *
Om det finns intresse tänkte jag använda den här tråden för att följa dem och visa hur de utvecklas. Det kanske kan vara intressant för andra som liksom jag själv inte är så erfarna men ändå nyfikna på denna växt.

Visst finns det intresse, i alla fall från mig. Jag har tänkt köpa en trädpion, kanske redan i år...de är ju så vackra. Var till Botaniska i Gbg förra året och de hade en jättestor som var så vacker tummenupp.gif
Eva St
Var ute på stugan idag och kollade min. Kan ju inte påstå att den är stor men den lever yahoo.gif
Så här såg den ut idag

Mia, zon 3
Jag köpte två stycken förra året, en på våren och en på hösten. De ska vara rotäkta båda två, den ena vet jag att den är frösådd. Den andra tror jag också att den var det, eftersom hon som jag köpte den av sade att hennes leverantör hade sagt att de var "till 95% vitblommande". Vore den ympad så borde det ju vara ganska så 100%... Men vad vet jag - får se när de behagar blomma. De har i alla fall vecklat ut bladrufs nu, så lever gör de i alla fall.
Svante, zon 1
CITAT (Eva St @ 02-04-2007, 00:09) *
Var ute på stugan idag och kollade min. Kan ju inte påstå att den är stor men den lever yahoo.gif

Fin bild! Det syns ju på bladen att det är samma växt i alla fall. smile.gif
Eva St
Ska bli spännande att följa denna tråd och se och lära om denna växt
Annie-72
Ska också ut och fota min imorgon, den är nu inne på tredje säsongen och jag har sett rufs på den åxå.. Vet ej vilken sort det är men den är väldigt lila och fin med gult inut i...
Bee
Och så här ser min buskpion ut nu (bilden från igår 3/4):

Buskpionen07-2 Paeonia Suffruticosa

Den planterades i augusti 2000, det tog tre år innan den blommade. Den är helt ljuvlig:
[attachment=1136:Buskpion...itenBild.JPG]
fruberglund
Vilken vacker Buskpion Bee...åh vad avis jag blir nu blush.gif
Svante, zon 1
Jag hade ju tänkt ladda upp bilder till den här tråden lite regelbundet, men det har inte blivit av. Pionerna växer i alla fall och ser riktigt lovande ut (i synnerhet den ena). På en av våra två buskar finns det 5 st knoppar. Så här såg de ut för en månad sedan, den 10/4:
[attachment=2396:knopp_070410.jpg]

Idag hade samma knopp kommit såhär långt:

[attachment=2397:DSCF0175.jpg]
[attachment=2398:DSCF0179.jpg]

Visst ser det ut som om den skulle kunna slå ut när som helst!
Svante, zon 1
Som jag skrev i förra inlägget växer en av trädpionerna bättre än den andra trots att vi köpte dem tillsammans och har planterat dem brevid varandra. Här är den som växer bra:

[attachment=2403:DSCF0176.jpg]

...medan den som växer sämre ser ut såhär:

[attachment=2404:DSCF0177.jpg]

Som ni ser har den busken inga knoppar alls. Däremot kommer det rotskott:

[attachment=2405:DSCF0178.jpg]

Rotskotten gör att jag hoppas på att rötterna är sunda och att den kommer att komma ikapp sitt "storasyskon" så småningom. Vad tror ni andra?
Christer i Falköping
Det är två skilda sorter du har. Det finns bara en art av buskpion som ger rotskott vad jag vet, så de kommer troligen att se skilda ut hela tiden. Men vad gör det? Nu kan du ju ge bort fina pioner som presenter av den som ger rotskott, det är ju en present som heter duga!
Christer.
Svante, zon 1
CITAT (Christer i Falköping @ 12-05-2007, 09:00) *
Det är två skilda sorter du har.

Hoppsan! Det hade jag definitivt inte räknat med. Båda plantorna skall vara av samma sort och rotäkta.

Jag trodde att den ena helt enkelt var lite illa medfaren med avskavda grenar, och därför sköt rotskott för att kompensera, medan den andra hade grenar i bättre skick och därför inte behövde skjuta rotskott i år. Är du säker på att det är olika sorter?
Christer i Falköping
Har tittat mycket nogare på bilderna nu, var kanske lite kvick innan. Läste att den sköt rotskott och tänkte att den gav nya småplantor en bit utanför moderplantan. Men så är inte fallet ser jag. Det är nog så enkelt att olika individer skiljer sig lite från varandra. Vissa växer kraftigare, andra svagare. Det är inte så att det är fuktigare hos den ena? Kanske sämre förhållande för avrinning av vatten? Om det är så har den det lote kallare och växer därför sämre. Om den fortsätter att växa sämre de kommande åren bör du flytta den.
Christer.
Svante, zon 1
Nu är den ena busken i alla fall väldigt nära att slå ut!!!

[attachment=2560:Knopp.jpg]
fruberglund
bravo.gif Väntar med spänning!
Svante, zon 1
Igår morse hade blomknopparna kommit så här långt...

[attachment=2891:DSCF0186.jpg]

...och vid lunchtid slog de ut:

[attachment=2892:DSCF0193.jpg]

Hela busken med alla fem blommorna:

[attachment=2893:DSCF0191.jpg]

Jag är mycket nöjd!
stennie
Urtjusigt!!!! wub.gif
HelenaW
Åh, vilka vackra blommor!!

Väntar ivrigt på att mina ska slå ut! Vi flyttade in för knappt ett år sedan (6 juni) och då hade den stoooora trädpionen precis slagit ut, och de förra ägarna var så glada att de fick se den slå ut en sista gång. Helt sagolika, gigantiska och underbart doftande blommor!! Och nu har vi massor med knoppar på båda buskarna!! Har röjt en massa runt omkring dem och det verkar de må väldigt bra, och det kryllar av små skott under dem. Om det är rotskott eller frön som grott vet jag inte, men en del är väldigt långt från stammen och borde därmed vara frösådda (?).

Återkommer med bilder på min skönhet!
fruberglund
Förstår att du är nöjd! En sån blir det helt klart när min nya trädgårdsdel är färdigställd tummenupp.gif
stennie
Min var helt utslagen idag, och vilken doft!

[attachment=2930:pion.jpg]

Och mitt i !!

[attachment=2931:PICT0003.JPG]
Svante, zon 1
Wow! Fantastiska blommor, men även ett väldigt häftigt bladverk. Är bladen alltid sådär röda?
pleximaster
Vilka fina blommor i den här tråden!!!

Stennie! Vilken sort är det? Är den ympad eller rotäkta?

MVH plexi
stennie
Svante! Vad jag minns så var den ganska mörk hela förra sommaren.

Plexi! Ej namnad, ympad sort, köpt på Hornbach för 89:90 för 2 år sedan yahoo.gif sån tur man har ibland!
pleximaster
Kul färg på bladen!

Jag har precis varit och handlat blöjor till lilltjejen på COOP då hade de buskioner, stora, för 189 som jag köpte. En gulorange står det på ettiketten, kunde inte motstå… Har en rotäkta rockkiepion seden nån månad sedan den var mer än dubbla det priset.

mvh plexi

Här är en bild på den "Shichifuku". Min är troligen ympad men väldigt snyggt gjort jag kan inte se det!

http://www.estabrooksonline.com/images/cat...nia_kinkaku.jpg
Bee
Så ljuvliga bilder ni visar! Jag väntar o väntar på att mina pioner skall slå ut. Buskpionen har kommit längst med de översta fem knopparna (av totalt 13) som börjar bli rosa i mitten men det är nog en tid kvar än.
AnnammA
Jag har samlat på mig en del buskpioner jag med, och 2 är överblommade och en är på gång. Här är min vita, som blommar för första gången i år.(Den mådde inte så bra och blev flyttad, och sedan dröjde det innan det blev blomresultat.)
Mitt i blomningen sker här ett skådespel:
Vit spindel.JPG

Mvh,

AnnA
AnnammA
Och här är en mörkrosa frasig blomma från min äldsta trädpion. Jag tror det blev 10 blommor på den i år (+en knopp mina barn sköt bort med en boll)
Trädpion i centrum

Hälsn

AnnA

Kajsa
Här två av mina buskpioner

Lou Yang Hong, i år blev det 5 blommor.

Vita Fågel Fenix, från Hortogreen i vår med en knopp på.
HelenaW
[attachment=3240:IMGP0795.JPG] [attachment=3242:IMGP0824.JPG]
Nu står även min trädpion i full blom och jag har räknat till mer än 35 (!!!!) blommor bravo.gif ! Har en "huvudbuske" och sedan har jag ett antal plantor vid sidan av som är av varierande storlek. Och den ena av dem har istället för dessa vitrosa blommor helt fantastiska lilarosa blommor istället, fascinerande! (fler bilder finns i mitt fotoalbum)
[attachment=3241:IMGP0783.JPG]
AnnammA
CITAT (HelenaW @ 26-05-2007, 22:50) *
[attachment=3240:IMGP0795.JPG] [attachment=3242:IMGP0824.JPG]
Nu står även min trädpion i full blom och jag har räknat till mer än 35 (!!!!) blommor bravo.gif ! Har en "huvudbuske" och sedan har jag ett antal plantor vid sidan av som är av varierande storlek. Och den ena av dem har istället för dessa vitrosa blommor helt fantastiska lilarosa blommor istället, fascinerande! (fler bilder finns i mitt fotoalbum)
[attachment=3241:IMGP0783.JPG]

Vad spännande! Kan det vara att huvudbusken frösått sig???

----
AnnA
Biggan_
Underbara blommor och vackra bilder! wub.gif
Så här ser mina ut nu, så passa på och njut, underbart är kort!
[attachment=3247:049.jpg] [attachment=3248:050.jpg]
AnnammA
Och här är min "avklädda" vita träpion:
Pionkapsel.JPG

Men än så länge blommar den stora mörkrosa:

Trädpion 2.JPG

Hälsn

AnnA

Biggan_
...och så här ser mina avklädda ut! giggle.gif

[attachment=3414:017.jpg]

...och denna har börjat blomma!

[attachment=3415:005.jpg]
Blomstersmurfen
CITAT (Biggan_ @ 29-05-2007, 23:57) *

Vilken läcker färg!!! Vill ha vill ha vill ha!!! Vad heter den?
Biggan_
CITAT (Blomstersmurfen @ 01-06-2007, 08:13) *
Vilken läcker färg!!! Vill ha vill ha vill ha!!! Vad heter den?

Ingen aning! Det är nog någon hybrid. Den är jättevacker i blomman men tyvärr är stjälkarna lite för veka, dom orkar inte hålla blomman upprätt så man får binda upp blomma för blomma annars hänger dom bara nedåt.
AnnammA
CITAT (Biggan_ @ 29-05-2007, 23:57) *

Åhh! Vilken färg!Håller jag med.

Hälsn
AnnA
Sussgirl
CITAT (AnnammA @ 29-05-2007, 17:55) *
Och här är min "avklädda" vita träpion:
Pionkapsel.JPG

Men än så länge blommar den stora mörkrosa:

Trädpion 2.JPG

Hälsn

AnnA

Hej!
Vad heter den stora mörkrosa trädpionen? Den var såå snygg!!
Funderar på att köpa en trädpion..

/Susanne
AnnammA
CITAT (Sussgirl @ 10-02-2008, 15:30) *
Hej!
Vad heter den stora mörkrosa trädpionen? Den var såå snygg!!
Funderar på att köpa en trädpion..

/Susanne

Jag har bara köpt den i en plantskola som träpion, utan ngt namn...
Förresten, snart är det dags att börja gå och titta och spekulera hur många knoppar det kan bli i år på träpionerna...Härligt!
De pioner som växer nära huset har redan fått rejäla skott, men så brukar de blomma före den mörkrosa...

pionkn2.JPG

pionkn.JPG

theseraphim
köpte trädpioner förra året för ca 40:- styck i uddevalla, de har växt jättebra
AnnammA
CITAT (theseraphim @ 23-02-2008, 09:53) *
köpte trädpioner förra året för ca 40:- styck i uddevalla, de har växt jättebra

...och den dyra Rockiipionen som jag köpte på Zetas sommaren 06, den vet jag inte vad det har hänt med...om den gett upp, eller... Får glädja mig åt att jag har andra som ser lovande ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon