Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ahhrg! Någon sabbar mina Thujaplantor!, Stamskavda häckplantor, av vem?
          Hulten
          Inlägg 08-05-2007, 18:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 10 269

Vad tror ni, vem är den skyldige och hur får jag denna att sluta förstöra mina Thujaplantor? nono.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  thuja.jpg ( 882.78k ) Antal nedladdningar: 201

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Maxxan
          Inlägg 12-05-2007, 22:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 10 318

För att klargöra en sak, det är inte endast unga råbockar som fejar hornen på buskar/träd. Även äldre bockar gör detta.
          Egen erfarenhet har visat detta, har förflutet som skogsarbetare, är aktiv jägare och trädgårdsintresserad och detta är helt klart fejningsskador. Rådjuren vill mycket riktigt ha lite motstånd när de fejar och fejar gärna mot mindre träd, dock funkar thuja eller andra mindre barrväxter eller buskar/träd med mindre grenar lika bra då det "river" och sliter lite mera mot alla vrår och hörn på hornen. Basthuden som fejas bort sitter rätt fast och troligen kliar det en del så därför uppstår dessa mindre roliga skador på en del växter när bockarna försöker bli av med den.

En del hävdar att det hjälper med blodmjöl men min egen erfarenhet säger både ja och nej, är bockarna fast beslutna funkar bara nät/instängsling.

Vad gäller thuja i övrigt har min morbror haft problem i många år, han bor i rådjursrikt område och stängslade in sina thujor i flera år tills de växt till sig, (över 4 meter) när han sedan tog bort stängslet fejade de visserligen inte dem men däremot åt de upp allt på thujan från marken upp till 1,20meter, mindre kul om man tänkt sig det som en häck.

Men det är inte säkert de är lika stygga vid dina thujor, olika rådjur har olika vanor, mycket beroende på i vilket område man bor och vad som finns att tillgå i övrigt vad gäller föda. Bara att hoppas på det bästa.

--------------------
          Imagination is more important than knowledge "A.Einstein"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon