Först,ett stort tack till dig också, Lissa,

det värmer alltid i hjärtat när man ser att det fortfarande finns många människor som inte bara tänker på sig själva när det gäller växter...jag är inte Gud att erbjuda några universala recept eller råd hur man sköter dessa beundransvärda naturskapelser men i alla fall kan jag dela med mig av mina erfarenheter. De kommer inte från boken, de kommer från det 15-åriga gemensamma livet med bedårande vackra clivia-damer som anförtror bara de som lyssnar i all anspråkslöshet med själ och hjärta deras djupt gömda hemligheter.

Lissa, jag gillar gamla växter och tror på deras besvarad kärlek. Du har nu upplevt vilken förtrollande känsla det är när clivia blommar av sig själv

(

blomman är finfin )... Visst, är det bättre med omtanke

än med hormoner som man använder för att tvinga clivior att stå i blom för oss i affären när de inte alls är förbereda att blomma

? Vad gäller rötterna, vet jag inte vem som har kommit på att clivian vill har trångt runt fötterna. Det är kanske bara självbevarelsedrift som tvingar clivia under dessa omständigheter att blomma, det gör åtskilliga växter som sitt sista rop på mänskligt agerande och sen sloknar de... Krukan väljer jag lite större varje gång jag ser de rötterna i gamla krukans öppningar, clivior vill ha åtminstone begränsad frihet, tror i alla fall jag. (Detta är mycket viktig förutsätning åtminstone de första 3-4 åren) Efter blommningen duschar jag växterna rikligt enligt väder det kan vara 1 gång i veckan eller två. Jorden måste ha tid att torka före andra vattningen för att det är inte bara vatten som rötterna behöver men också luft, finare sagt jorden bör möjliggöras att ta ett andentag. Med finger och känsla går det att gissa, om du är osäker är det bättre att vänta enligt mig. Jag klipper inte stängeln efter blommningen, det går bra att observera hela livscirkeln hos clivian. Om den har bra omhändertagande,skadar inte några frökapslar växten. Här måste vi tänka på att i naturen är det inte alla frökapslar som är pollinerade och utvecklas. Många byter plats för clivia när den blommar ut, det förstår jag inte. Efter blommningen är det tid för blad att utvecklas. Många glömmer bort att utan friska nya blad tappar clivian kraft till nästa års mirakel. Enligt mina erfarenheter för att behålla sin styrka, 5-6 styck välutvecklade blad är nödvändiga. När nya blad är utvecklade behöver clivian sömn

minst sex veckor utan vatten och helst lite svalare... Jag önskar dig lycka till med din clivia-dam som börjat lyssna på dig!!!
På de nedre bilderna clivior med frökapslar:
P3070021.JPG ( 259.35k )
Antal nedladdningar: 228
P3070022.JPG ( 245.04k )
Antal nedladdningar: 180Och en bild till med mönjeliljor köpta för 15 kr nov. 2005 som blommade för andra gången. Deras krukor ger dem utrymme och lite frihet för rötterna.
tre_bortglömda_clivia_damer_i_blom__april_2007_.jpg ( 156.66k )
Antal nedladdningar: 197Hoppas att jag har svarat på dina frågor. Om inte fråga vidare, jag svarar alltid om jag kan.
MVH/clivia
Redigerat av clivia: 13-05-2007, 16:25