Hittade detta om Åkerfräken. Ganska dyser läsning för oss drabbade:
"Jag för en intensiv kamp mot Åkerfräken. Den började komma för flera år sedan och jag har försökt gräva upp varje "gran" som stuckit upp ovanför marken. De blir ändå bara fler och fler.... I höstas tog jag för första gången till med "Rambo" (gift), där jag i vanliga fall har köksträdgård. Där var ju inga andra växter som jag kunde skada av misstag. På behållaren stod att man får liksom trampa till Åkerfräken för att "rugga" upp den tjocka ytan, att giftet kunde tränga in. Tyvärr hjälpte inte det. Jag behandlade dem flera gånger. I år är där fler än någonsin....i alla rabatter och till och med in i gräsmattan på något ställe. Kan man göra något, eller är det bara att "gilla läget" och acceptera. Dra upp dem för att slippa se dem och kanske trötta ut dem. Tyvärr har de etablerat sig för väl. Insänd av: Catarina (2002-02-20) Svar: Åkerfräken är ett av våra allra värsta ogräs. Den har ett enormt djupt rotsystem med svarta bräckliga rötter som är svåra att dra upp. Om man upptäcker dem i tid kan man hinna kväva dem innan det kommer upp alltför många granar. De växer oftast inom ett begränsat område som man kan täcka med en tjock presenning som sedan täcks med sand. Denna måste ligga på minst två säsonger och det gäller att arrangemanget är tätt nog så att inte de starka spetsiga skotten penetrerar presenningen. Annars gäller det nog bara att gräva och dra och plantera mycket tätt."
/Peter
|