Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Åkerfräken överallt, -vad göra?
          frugb
          Inlägg 04-05-2007, 12:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej!
          Jag har en 70 år gammal trädgård där det tidigare var potatisland. Självklart finns det mängder av gammalt ogräs på tomten eftersom den inte har underhållits på ganska många år.

Hela gräsmattan och mina rabatter har invaderats av åkerfräken. Vad ska jag göra? Vill inte lägga igen rabatterna.

Kan jag rensa bort dem igen och igen och hoppas att det fungerar så att rötterna inte utarmar jorden?

Om jag tillsätter näring så tas väl näringen upp av både de växter som jag vill ha där och av ogräset?

Likadant med kirskålen - har säkert 100 kvadratmeter av bara kirskål. Måste jag inte hålla undan det så att det inte blir mer och mer?

Lite frågor såhär på fredagseftermiddagen...

:-)

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mantrid
          Inlägg 13-05-2007, 11:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 10 361

Hittade detta om Åkerfräken. Ganska dyser läsning för oss drabbade:

"Jag för en intensiv kamp mot Åkerfräken. Den började komma för flera år sedan och jag har försökt gräva upp varje "gran" som stuckit upp ovanför marken. De blir ändå bara fler och fler.... I höstas tog jag för första gången till med "Rambo" (gift), där jag i vanliga fall har köksträdgård. Där var ju inga andra växter som jag kunde skada av misstag. På behållaren stod att man får liksom trampa till Åkerfräken för att "rugga" upp den tjocka ytan, att giftet kunde tränga in. Tyvärr hjälpte inte det. Jag behandlade dem flera gånger. I år är där fler än någonsin....i alla rabatter och till och med in i gräsmattan på något ställe. Kan man göra något, eller är det bara att "gilla läget" och acceptera. Dra upp dem för att slippa se dem och kanske trötta ut dem. Tyvärr har de etablerat sig för väl.
          Insänd av: Catarina (2002-02-20)

Svar: Åkerfräken är ett av våra allra värsta ogräs. Den har ett enormt djupt rotsystem med svarta bräckliga rötter som är svåra att dra upp. Om man upptäcker dem i tid kan man hinna kväva dem innan det kommer upp alltför många granar. De växer oftast inom ett begränsat område som man kan täcka med en tjock presenning som sedan täcks med sand. Denna måste ligga på minst två säsonger och det gäller att arrangemanget är tätt nog så att inte de starka spetsiga skotten penetrerar presenningen. Annars gäller det nog bara att gräva och dra och plantera mycket tätt."

/Peter

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon