Ja, Lissa, de finns på samma clivian

. Gul clivia plantor (åtminstone mina) är inte så villiga att göra rotskott

som några (inte alla) mönjeliljor är. Clivior kan ha frökapslar och blommor samtidigt. Om det görs med sunt förnuft skadar detta inte plantor enligt mina erfarenheter. I naturen hjälper fåglar eller andra djur att föröka plantor men det finns plantor vilka bär sina frökapslar tills de vissnar lite i torrperioden, spricker och frön faller på marken. Ofta gror de redan i sin "naturförpackning". Som det var sagt i någon av föregående tråd behövs det minst 6-7 månader och hos många sorter upp till ett år för kapslar att mogna. När de börjar byta färg går det att plocka och plantera dem. Men, ja, om du inte vill ha fröna då kan du klippa stängeln närsomhelst, det spelar ingen stor roll. Vad gäller torka, måste jag säga att clivian överlever torka ganska lång tid, inget problem, hon övergår ganska snabbt till sömnperiod (växer inte men lever) det är sämre med övervattning. Ju lägre temperatur dessto mindre vatten. Helst ingen vatten om det är 4 grader ute. Clivior överlever om de är i torra förhållanden och vinterdvala allt över 0 grader. Det är bara frost som skadar dem. Vad gäller din fråga om benmjöl, nej, jag skulle inte lägga den i jorden för omplantering. Den redan är gödslad tillräckligt, överflöd av gödsel kan skada på samma sätt som brist på den. När du väljer plats för de, tänk på att detta är växter som kommer från skogen, där inte så mycket ljus finns, även om det finns Clivia mirabillis som gillar lite ljusare förhållandena. I Barcelona, i alla fall, behöver du skydda de före den hettande solen och ställa de i skuggan. Om det är något annat som du undrar över är det bara att ställa frågor.
På bilder är två clivior med två stänglar av frön:
brokbladig_klivia_14.5.2007.jpg ( 108.99k )
Antal nedladdningar: 167
gul_clivia_4.5.2007.jpg ( 67.25k )
Antal nedladdningar: 240På de här bilderna lite av annorlunda variegation hos clivia blad:
variegation_2..jpg ( 41.96k )
Antal nedladdningar: 177
variegation_hos_clivia.jpg ( 35.23k )
Antal nedladdningar: 165Lycka till!!!
P.S: Jag ber om ursäkt Cassiopeia att jag inte har öppnat egen tråd
Redigerat av clivia: 14-05-2007, 19:55