Sidan som du hänvisar till ligger under www.internetmedicin.se. Har tidigare uppfattat den sidan som seriös. I inledningen på sidan står "de i litteraturen rapporterade misstänkta sambanden mellan örtpreparat/'naturprodutker' och leverskador". D v s samband som kan finnas. Så tipset att kolla de specifika referenserna tror jag är himla bra.
Bra att tänka på är väl att vi människor är lika, men ändå kan vara relativt olika när det kommer till proteinnivå. Levern hjälper kroppen att hantera främmande ämnen så att de kan brytas ner eller omvandlas till ämnen som kan utsöndras. Hur bra levern är på att ta hand om ett visst ämne beror på vilka gener vi har, men även på om samma ämne eller liknande ämnen har tagits om hand mycket på sista tiden eller behöver tas om hand i stor mängd just nu. Därför kan ett ämne vara helt ok för sig självt, men vara skadligt i kombination med ett annat (jämför läkemedel + läkemedel eller läkemedel + naturläkemedel eller något + något) eller betyda en ökad risk om det förekommer i kroppen under en längre tid. Njurarna kan också utsättas för risker eftersom många ämnen utsöndras via urinen.
Så reglen att inte använda te eller medicinsk ört längre än en viss period i taget är nog bra för att undvika onödiga risker. Sen är det som vanligt viktigt att tänka på positiv/negativ effekt av läkemedel/örter som tas samtidigt ...
blev jag tjatig nu?
emma
------------
hmmm ... många asiater tål inte så stora alkholmängder ... så jag undrar om jämförelsen är så himla bra ...
(fast jag fattade att den sista kommentaren var ett skämt, helt torr är jag inte

)
Redigerat av emas: 15-05-2007, 23:29