Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur tänker ni när ni planterar?
          Kat
          Inlägg 15-05-2007, 13:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 054
          Medlem nr: 5 397

Hur många arter blir egentligen bra på en kvadratmeter?
          Hur tänker ni när ni planterar och planerar?
          Krämar ni på med väldigt många växter tillsammans, kör ni upprepningar, plottrar ni, eller hur går era tankar?
          Hur försöker ni hålla er färgmässigt?
          Tänker ni på bladfärger och former?
          Förälskar ni er i en växt först och skapar platsen sedan, eller hur blir det?

Skriv gärna och berätta lite!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          olgak
          Inlägg 16-05-2007, 13:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag planerar oftast noga smile.gif, ritar upp rabatten och tar hänsyn till: färger, bladverk, blomningstid och inte minst rådjurssäkerhet laugh.gif som är ett måste här. Jag vill ha en fin lökblomning på våren, så det finns med.

Kring huset där jag bor (flerbostadshus med 4 portar) försöker jag göra något "extra" vid varje port där det går. Sen har jag gjort en lång-rabatt (10 m) med betoning på högsommarblomning (pioner, riddarsporre) och en annan lika lång rabatt med betoning på höstblomning (rudbeckia, echinacea), även om uppdelningen inte är strikt.

Men sen på vissa ställen har jag bara fått ett infall och lagt upp en plantering utifrån det, ibland på stående fot. Då är det oftast att jag utgår från växter som redan finns på fastigheten, och som jag kan flytta på, och vips har jag planterat en stor yta. Det har ofta blivit jättebra, om inte bättre än när jag gnetat med planer. Men står man inför en helt tom rabatt och inte har något att utgå från, då måste man ju planera på något sätt och jag tycker att det är kul att göra det, men ofta måste jag flytta om rätt mycket efterhand, för det är olika saker man inte tänkt på från början.

Jag gillar att planera, att ha ett tema liksom. Ofta utgår jag från någon bild jag sett, med väldigt fina färgkombinationer, så försöker jag efterlikna det. Eller en plantering jag sett någonstans som varit ovanligt lyckad, då försöker jag ta med mig det och göra något i samma stil.

CITAT (Ewa L @ 16-05-2007, 08:09) *
          Vad gäller planteringsavstånd har jag någon gång läst att höjden på plantan är det avstånd du "skall" hålla. Mellan två olika är det alltså den högres...

Ja, det där rådet finns i en perennbok jag har! Jag tycker att det är jättekonstigt, ska man sätta riddarsporrarna 1,8 meter från varandra?! Men det står olika i olika böcker, så jag har lagt just det där rådet på hyllan, för jag tycker inte att det verkar stämma riktigt.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Inlägg i den här tråden
          Kat   Hur tänker ni när ni planterar?   15-05-2007, 13:40
          Bee   Det blir nog det sista du föreslog :) Fasst favvis...   15-05-2007, 14:08
          Tesa   Hihi..det där sista var nog huvudet på spiken, ja....   15-05-2007, 14:50
          Gillan   Planera :w00t: , ska man göra det med???? Nääääää,...   15-05-2007, 15:02
          Tezzla   Jag är nog en "plottrare". Men jag gilla...   15-05-2007, 17:54
          Ewa L   Jag är en äkta "planerare". Noga med fär...   16-05-2007, 07:09
          Kat   Jag längtar tills jag också har det där problemet ...   16-05-2007, 09:09
          orera   Vi har en stor trädgprd 1200 kvm, och att plantera...   16-05-2007, 12:30
          ingrid fuxwall   Önskar att jag kunde planera men å andra sidan kan...   16-05-2007, 21:01
          Ylva i Dalarna   Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, k...   16-05-2007, 22:05
          Gillan   Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, k...   16-05-2007, 22:57
          Cathis   Jag förälskar mig först...har inte alltid plats, k...   17-05-2007, 14:03
          Elihe   Inte heller jag planerar så värst mycket. Störtför...   17-05-2007, 01:53
          Blomstersmurfen   Inte heller jag planerar så värst mycket. Störtför...   17-05-2007, 06:03
          pleximaster   Jag har en idé på det större planet hur var varför...   17-05-2007, 06:03
          Nina65   Jag har en nyanlagd tomt, så jag har inre kommit s...   17-05-2007, 13:59
          lyckero   Jag tror inte att det finns något botemedel... Kan...   17-05-2007, 20:19
          Kajsa   Jag köper mest rosor, där är jag mycket noga med v...   17-05-2007, 20:26
          Irene_L   Jag planerar inget. Går jag på plantskolan är det ...   18-05-2007, 08:53

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 03:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon