CITAT (flaxss @ 17-05-2007, 10:23)

mina mår inte dåligt , hur har du sett att dom mår dåligt av detta ?
alla mina växter åker ut på sommaren och jag drar dom ut och in på våren eller skyddar . och har gjort så nu i 3år och växterna hos mig lever .
i maj brukar frost risken va över i zon 1-2 ,, mina känsligaste växter som hoyorna kommer ut i mitten av maj och då brukar dom klara sig utan skydd
Flaxss, jag har inte sagt att de inte klarar sig ute, jag har bara påstått att det finns växter som inte mår bra av utevistelse i Sverige. Att växterna lever, betyder inte att de mår bra. Subtropiska växter klarar sig utmärkt ute men de bör ha skyddat läge för att det kan blåsa mycket i Sverige och när de varit hela vintern+nästan hela våren inne är plantorna i högsta grad känsliga för detta och för solen gäller det samma. Det händer att de får sol och vindskador första tiden ute och inte alltid hinner läka alla sår till sommarens slut... Tex. Coffea arabica gillar inte utevistelse, är mycket känslig för solen och vinden. Många tropiska växter gillar inte att ha kalt på nätterna (under 15 grader)runt fötterna, det dödar dem inte men dem avbryter tillväxt och klarar sig sedan sämre på vintern. Ja, men det finns växter som du med gott samvete kan ha ute och som klarar sig utan skador. Blommar alla hoyor ute på sommaren ? Jag tror, att inte alla gör det även om de klarar att växa.
vad gäller ständiga ut och in-taganden, detta är inte naturligt för växterna och tar mycket styrka från de. De måste anpassa sig varje gång de byter plats och då pratar jag inte om att rötterna för att utvecklas ordentligt behöver lugn och ro och inte ständiga skakningar vid våra överföringar från en plats till en annan båda med helt annorlunda livsförhållanden...Men detta är mina erfarenheter, dina är kanske mer optimistiska...
MVH/clivia
Redigerat av clivia: 17-05-2007, 17:08