Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta ut krukväxter?, När gör man det?
          Cassiopeia
          Inlägg 15-05-2007, 20:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Jag tänkte att min Novemberkaktus och Clivian skulle få flytta ut på balkongen i sommar. Det är en inbyggd balkong i österläge och det är (tyvärr) inte särskilt soligt där.
          När kan man flytta ut dem? Måste man "vänja in dem" på något vis? När ska man ta in dem igen för hösten?

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cassiopeia
          Inlägg 16-05-2007, 22:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Tack alla! Väntar nog med att flytta ut dem tills järnnätterna varit... för säkerhets skull. De kommer få skuggigt läge på balkongen så jag tror inte de behöver vänjas in så mycket.

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-05-2007, 22:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Cassiopeia @ 16-05-2007, 23:02) *
          Tack alla! Väntar nog med att flytta ut dem tills järnnätterna varit... för säkerhets skull. De kommer få skuggigt läge på balkongen så jag tror inte de behöver vänjas in så mycket.

du kan ju ta in dom när den natten är ,, för dom trivs dubbelt så bättre ute

Citera
          clivia
          Inlägg 17-05-2007, 06:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (flaxss @ 16-05-2007, 23:12) *
          du kan ju ta in dom när den natten är ,, för dom trivs dubbelt så bättre ute

Flaxss, växter mår inte bra av vårt ständiga in och uttagande. För att växa och visa sin styrka behöver de vänja sig vid sin plats. För min del är det bättre för dem att vänta tills risken för frostiga nätter är bakom oss. Och i alla fall inte alla rumsväxter mår bra av utevistelse i Sveriges klimat även om det är sommar.

MVH/clivia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-05-2007, 09:23
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (clivia @ 17-05-2007, 07:37) *
          Flaxss, växter mår inte bra av vårt ständiga in och uttagande. För att växa och visa sin styrka behöver de vänja sig vid sin plats. För min del är det bättre för dem att vänta tills risken för frostiga nätter är bakom oss. Och i alla fall inte alla rumsväxter mår bra av utevistelse i Sveriges klimat även om det är sommar.

MVH/clivia

mina mår inte dåligt , hur har du sett att dom mår dåligt av detta ?

alla mina växter åker ut på sommaren och jag drar dom ut och in på våren eller skyddar . och har gjort så nu i 3år och växterna hos mig lever .

CITAT (rosita @ 17-05-2007, 06:49) *
          Jag odlar i zon 1 och har alltid trott att järnnätterna här är 13 maj, så efter det har jag alltid satt ut växter som inte tål frost och det har gått bra. Inget har frusit! blush.gif

i maj brukar frost risken va över i zon 1-2 ,, mina känsligaste växter som hoyorna kommer ut i mitten av maj och då brukar dom klara sig utan skydd

Redigerat av flaxss: 17-05-2007, 09:24

Citera
          clivia
          Inlägg 17-05-2007, 17:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (flaxss @ 17-05-2007, 10:23) *
          mina mår inte dåligt , hur har du sett att dom mår dåligt av detta ?

alla mina växter åker ut på sommaren och jag drar dom ut och in på våren eller skyddar . och har gjort så nu i 3år och växterna hos mig lever .
          i maj brukar frost risken va över i zon 1-2 ,, mina känsligaste växter som hoyorna kommer ut i mitten av maj och då brukar dom klara sig utan skydd

Flaxss, jag har inte sagt att de inte klarar sig ute, jag har bara påstått att det finns växter som inte mår bra av utevistelse i Sverige. Att växterna lever, betyder inte att de mår bra. Subtropiska växter klarar sig utmärkt ute men de bör ha skyddat läge för att det kan blåsa mycket i Sverige och när de varit hela vintern+nästan hela våren inne är plantorna i högsta grad känsliga för detta och för solen gäller det samma. Det händer att de får sol och vindskador första tiden ute och inte alltid hinner läka alla sår till sommarens slut... Tex. Coffea arabica gillar inte utevistelse, är mycket känslig för solen och vinden. Många tropiska växter gillar inte att ha kalt på nätterna (under 15 grader)runt fötterna, det dödar dem inte men dem avbryter tillväxt och klarar sig sedan sämre på vintern. Ja, men det finns växter som du med gott samvete kan ha ute och som klarar sig utan skador. Blommar alla hoyor ute på sommaren ? Jag tror, att inte alla gör det även om de klarar att växa.
          vad gäller ständiga ut och in-taganden, detta är inte naturligt för växterna och tar mycket styrka från de. De måste anpassa sig varje gång de byter plats och då pratar jag inte om att rötterna för att utvecklas ordentligt behöver lugn och ro och inte ständiga skakningar vid våra överföringar från en plats till en annan båda med helt annorlunda livsförhållanden...Men detta är mina erfarenheter, dina är kanske mer optimistiska...

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 17-05-2007, 17:08

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-05-2007, 17:48
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (clivia @ 17-05-2007, 18:06) *
          Flaxss, jag har inte sagt att de inte klarar sig ute, jag har bara påstått att det finns växter som inte mår bra av utevistelse i Sverige. Att växterna lever, betyder inte att de mår bra. Subtropiska växter klarar sig utmärkt ute men de bör ha skyddat läge för att det kan blåsa mycket i Sverige och när de varit hela vintern+nästan hela våren inne är plantorna i högsta grad känsliga för detta och för solen gäller det samma. Det händer att de får sol och vindskador första tiden ute och inte alltid hinner läka alla sår till sommarens slut... Tex. Coffea arabica gillar inte utevistelse, är mycket känslig för solen och vinden. Många tropiska växter gillar inte att ha kalt på nätterna (under 15 grader)runt fötterna, det dödar dem inte men dem avbryter tillväxt och klarar sig sedan sämre på vintern. Ja, men det finns växter som du med gott samvete kan ha ute och som klarar sig utan skador. Blommar alla hoyor ute på sommaren ? Jag tror, att inte alla gör det även om de klarar att växa.
          vad gäller ständiga ut och in-taganden, detta är inte naturligt för växterna och tar mycket styrka från de. De måste anpassa sig varje gång de byter plats och då pratar jag inte om att rötterna för att utvecklas ordentligt behöver lugn och ro och inte ständiga skakningar vid våra överföringar från en plats till en annan båda med helt annorlunda livsförhållanden...Men detta är mina erfarenheter, dina är kanske mer optimistiska...

MVH/clivia

ja mina hoyor blommar ute dom andra är för små än för att blomma , och det är självklart att man sätter dom i norr första tiden .
          tror knappast att det blåser dygnet runt i Sverige ( eller du tror att det aldrig stormar i världen ? ) och dom härdar sig under våren och cellerna klara sig sen . och att dom är ute gör dom gott inför vintern det står i dom flesta krukväxt böcker . under +15c va ??? dom avbryter ingen tillväxt om nätterna håller +15c och dom klarar sig bättre i vår rums vinter om dom varit ute . tvärtom det är sämre för dom att vara inne på vintern i vår värma rumstemp och dåliga fukt , tropiska växter vill ha 100% fukt och runt +14c +15c på vintern och vi har knappast det inne men har man dom ute undersommaren har dom styrka till att klara av +25c och 20% fukt . du bör ta en titt på världens zonkarta kan lova dig att många tropiska ställen har +15c på nätterna . som med julkaktusen eller passionsblomma dom kräver att vara ute för att blomma bra .

och detta med att ta in och ut dom det skadar knappast växten( och det är beroende vilken växt när man tar ut ,dom som känsliga växter åker inte ut å in för dom kommer ut i början av sommaren ) . jag har gjort så med mina och dom växer som vanligt å så du menar växten tar skada när vi rör på den ??? du då har du inte varit på en plantskola,, dom som jobbar på plantskolan bär sina växter väldigt mycket och alla kunder som bär på växterna jag lovar dig rötterna mår inte dålig av att vi lyfter dom . så i dom områden med jordbävningar då skulle ju växterna dö så mycket det skakar i deras rötter . jag kan sätta en miljon att rötterna mår inte dåligt av att vi flyttar växterna . och jag kan även sätta en miljon att dom flesta växter trivs bättre ute (om man avhärdar dom på rätt vis) . dom växter man inte ska sätta ute är dom med håriga blad eller sådana som är väldigt väldigt tropiska .
          luften och fukten och värmen ute gör växter gott .

tillägg

det som skadar växter är om man ofta drar dom ute och in ifrån en vår dag som håller +10c till en natt i växthuset som håller +20c (och det håller jag med dig att det skadar växten om det händer ofta ). men oftast väntar man tills dagen är varm nog och en natt gör inget att dom kommer in i rumstemp det dör/skadas dom inte av .
          . vad gäller tropiska växter som hoya väntar jag och andra folk med att ta ut tills dagen är varm och då gör det inget om dom åker in för en kall natt eller ett par . men det är beroende växt när man tar ut den men som med clivia och julkaktus vill gärna ha det svalt om vintern och klarar svala nätter på våren och sommaren och dom har inga problem med att man tar in dom om det blir frost .

som med min egen clivia , den har haft det svalt på vintern runt +10c och torrt och den sätter jag ut undervintern när det är plusgrad och tar sen in den igen på natten lika dant är den ute på våren och in i +10c på natten . och den åker in efter nån lätt frost natt på hösten . och jag sköter min clivia så här och den blommar två gånger på våren och växer på bra och får rotskott tror verkligen inte att den mår dåligt av att vara ute .

Citera

Inlägg i den här tråden
          Cassiopeia   Flytta ut krukväxter?   15-05-2007, 20:23
          Wilmer   Jag slänger ut mina bakom huset (skuggsidan) så fo...   15-05-2007, 22:14
          flaxss   sätt ut dom nu ,,, du kan även sätta ut dom på vår...   15-05-2007, 22:22
          Fenja   Jag sätter ut mina när risken för frost är över, m...   15-05-2007, 22:33
          Cassiopeia   Jag sätter ut mina när risken för frost är över, m...   15-05-2007, 23:35
          Fenja   Vad betyder "avhärda"? Vart bor du någon...   16-05-2007, 10:52
          clivia   Först och främst är det bra att veta att både nove...   16-05-2007, 09:11
          Airamya   Mmm, järnnätterna (sista nattfrosten) ska, enligt ...   16-05-2007, 11:30
          rosita   Mmm, järnnätterna (sista nattfrosten) ska, enligt ...   17-05-2007, 05:49
          clivia   Flaxss, om du inte har märkt det skriver jag om m...   17-05-2007, 19:35
          flaxss   Flaxss, om du inte har märkt det skriver jag om m...   17-05-2007, 19:54
          clivia   Det går knappast att jämföra klimat i Florida och ...   17-05-2007, 22:27
          flaxss   Det går knappast att jämföra klimat i Florida och ...   17-05-2007, 23:35
          Fenja   Du verkar mycket kunnig Clivia, arbetar du med det...   17-05-2007, 23:40
          flaxss   Synd bara att somliga inte fattar när det är dags ...   17-05-2007, 23:44
          Fenja   Jag tycker att dina ändlösa "dumdiskussioner...   17-05-2007, 23:50
          flaxss   Jag tycker att dina ändlösa "dumdiskussioner...   17-05-2007, 23:55
          Fenja   Tack! Sov gott! Fenja   18-05-2007, 00:00
          flaxss   Tack! Sov gott! Fenja sov gott själv . ho...   18-05-2007, 00:01
          clivia   nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skr...   18-05-2007, 07:17
          flaxss   nej dom dör inte av att ha +15c , jag har inte skr...   18-05-2007, 11:50
          clivia   Du verkar mycket kunnig Clivia, arbetar du med det...   18-05-2007, 07:36
          skogstroll   Här är en länk till SMHIs förklaring på järnnätter...   18-05-2007, 12:04
          kira   Kan en vanlig Hoya ,porslinsblomma ,stå ute hela s...   18-05-2007, 18:40
          flaxss   Kan en vanlig Hoya ,porslinsblomma ,stå ute hela s...   18-05-2007, 19:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 07:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon