Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ohyra på kryddväxter
          Suz
          Inlägg 17-05-2007, 17:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Börjar med att säga hej, jag är ny både här och vad gäller att odla själv i större utsträckning.

Jag har en kruka inne med lite olika basilikasorter bland annat Piccoline, och den liksom går av längst ner mot jorden. Det är nån ohyra på den, stjälkarna ser liksom uppätna ut. Jag har kollat och hittat dels bladlöss på jorden, inte på växten (?) och små vita "bladlöss" som jag inte vet vad det är. Har sökt här på forumet och läst om "Sorgmyggor" tror jag det heter och det finns småflugor runt plantorna med. Läste om tipset att sätta vitlök intill plantan och har nu gjort det. Finns det nåt mer att göra?? Finns det chans att de övriga plantorna i krukan klarar sig? (De är ännu inte angripa)Jag har isolerat krukan från den övriga odlingen.

Sen har jag ute i kökslandet en Ananassalvia som inte mår helt bra. Den har hål ibladen men jag kan inte hitta något annat i landet än rödmyror. Vad kan det vara? dunno.gif Även Koriandern ser hängig ut. De övriga Salviorna mår bra och likaså de andra örterna ute.

--------------------
          Zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fenja
          Inlägg 17-05-2007, 19:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Alla växter du drar upp inomhus måste avhärdas innan de kan sättas ut. Det bästa är att göra det när risken för nattfrost är över. Som Åsa skriver är problemet att det är för kallt i jorden. Vill du sätta ut något tidigare så täck med flera lager fiberduk, särskilt vid risk för nattfrost.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon