Det är lätt att döma, när man bara hört den ena parten. Den part som massmedia valt att fokusera på för att öka upplagan eller tittarsiffrorna. Varje gång man läser om ett fall som t ex Tumba-målet, önskar man att man hade varit närvarande i rättssalen och fått höra båda sidors versioner av det inträffade.
Visst är det bra att media tar upp incest, gruppvåldtäkter, hedersmord och vad det vara månde som inte borde få förekomma i vår civiliserade värld. Men man får aldrig glömma att deras första intresse är att tjäna pengar. Och att alltför många tar massmedia på ett för stort allvar, utan att ifrågasätta. "Det nyhetsankaret på TV säger måste ju vara sant". Måste det?
Jag tycker artikeln som Ralf länkade till är väldigt bra. Vi måste lära oss att ifrågasätta mer än vi gör idag. Vem spikar massmedia upp på skampålen nästa gång? Dig eller mig?
Jag försvarar inte de fega, testosteronstinna hannar som i grupp ger sig på en försvarslös kvinna. Eller det snedvridna psyke som kastar sig över ett försvarslöst barn. Absolut inte! Men därmed behöver man inte, som jag tycker mig märka att vissa feminister gör, dra alla karlar över en kam.
Jag tycker verkligen synd om den man i min bekantskapskrets som nyligen sa: "Nu för tiden törs man inte klappa en liten tjej på huvudet och fråga vad hon heter, för då blir man betraktad som "ful gubbe". Man törs över huvudtaget inte tilltala ett litet barn man inte känner." Ska det behöva vara så?
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|