CITAT (Fenja @ 22-05-2007, 00:40)

Jag kanske är idiot... men var står det att jag inte får gräva upp smultronplantor? Det torde falla under lagen om fridlysning och smultron finns inte omnämnda där i någon form. Växter, utom träd, lavar och mossor som inte omges av fridlysning är tillåtet att gräva upp och ta med hem så vitt jag förstår om det gäller enstaka exemplar.
Mvh
Fenja
Nej, det stämmer inte. Man får plocka bären på någon annans planta, ja, men inte gräva upp plantan för den tillhör markägaren. Det har inget med fridlysning att göra.
"Vilt växande bär och svamp tillhör markägaren så länge de står på rot eller sitter på riset."
"I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan."
Lagtexten är ålderdomlig vilket kan göra tolkningen osäker med utgångspunkt i nutida förhållanden. Betydelsen av ollon som föda
åt svinen har minskat, och inte heller är så många markägare bero-ende av bast och kåda.
Klart är att man inte får hugga ner eller på annat sätt skada väx-ande träd. Buskar nämns inte i lagen, men att till exempel ta en en-buske är knappast tillåtet. Att knacka loss sten ur berg eller hugga in sitt namn i berghällar kan ses som skadegörelse eller åverkan. "
(från Naturvårdsverkets informationssida om allemansrätten)