Hej!
Jag har aldrig hört talas om att gamla plantor skulle tokblomma och sedan inte ge några bär ( -och då är jag ändå jordgubbsodlare). Anledningen till att du har så mycket blommor i år är att det var en otroligt fin höst som gynnade enduceringen. Ger plantan dålig skörd, trots god blomning, beror det snarare på torka eller dålig pollinering. En del jordgubbsorter klarar pollinering själva, andra behöver lite hjälp från bin och humlor. Inom branschen anser vi ett jordgubbsland vara för gammalt efter 5 år; då behöver bl.a jorden brukas av andra grödor. Jag anser inte att det är så mycket att bry sig om detta i en liten köksträdgård. Visst kan man förnya med hjälp av revplantor om man vill (låt raderna växa igen med revplantor och riv upp de ursprungliga raderna).
För att svara på din fråga: Dina jordgubbsplantor kommer repa sig fint efter en grundlig rensning av landet. Se till att rensningen är gjord innan mitten av augusti så kommer plantorna hinna reva sig fint. Att plantorna är små nu beror på kvävebrist, förmodligen är det ogräset som tar kvävet.
Lycka till och hoppas du får en god skörd!!
/Emma
|