Alla sorters fåglar har tydligen fått för sig att det är gratismat att hämta i vår damm!

För 2 veckor sen dök en fiskgjuse ner som en bomb, vi satt i uterummet och såg den, och det är ingen liten fågel med tanke på att den slog ner på en yta av ca 50 cm, mellan nätet och en liten ö i dammen. Den hann slå en guldid, som den släppte några dm över vattnet pga av mitt illvrål och fäktande, men den dog senare. Vi har inte sett fågeln sen. Kanske blev den alldeles för rädd?

Vår schäfer låg bara några meter ifrån och hann inte reagera. Mäktig fågel och jag hade varit lycklig att få se den på så nära håll under andra omständigheter.
Och nu i morse stod en häger på det grunda vattnet och väntade, vet inte hur många fiskar den satt i sig, och det verkar vara de mindre guldfiskarna som strukit med, kan inte se dem men de gömmer sig säkert nu. De stora idarna och karparna stod i djuphålan. På andra sidan dammen , på gräset , låg en av de stora guldfiskarna (brun, har aldrig färgat ut) död. Jag tror inte hägern slänger upp mat och lägger på vänt, men kanske var den för stor att svälja. Eller så har skatorna varit framme, i fjol tog de fisk, jag såg det.
Vad gör man bäst åt hägerproblem? Den kommer säkert tillbaka i morgon bitti.
Redigerat av Maggan H: 09-05-2007, 08:18