Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! Ang minska ner en bok, boken på vår tomt behöver bli lägre
          mariamlycke
          Inlägg 21-05-2007, 12:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 9 609

Hej!

Jag vore jättetacksam om någon kan råda mig (oss) lite. Vi har en stor bok på vår tomt. Den är säkert 15 m hög och skuggar grannens trädgård mycket. De vill ha bort den, helst helt.

Vi vill inte ha bort den, men kan tänka oss att minska ner dess storlek ordentligt om det går att göra bra/snyggt. Vi sågade en del i den i våras och hoppades att det skulle räcka. Men när löven kom på trädet igen ser vi att vi hade behövt ta mer.

MEN:

NÄR? och HUR? minskar man ner storleken på en bok? Både höjd och omfång på trädkronan.

Grannarna ligger på, och har kollat upp en kille som kan komma i början av juli och ta ner delar av trädet. Men är det rätt att göra det då? Och vad är bäst för att vi ska få ha ett FINT träd kvar?

Vill inte förhasta oss i det här beslutet.

/Maria o Tobias

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          soulfire
          Inlägg 23-05-2007, 20:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 7 106

Hej
          jag har också tre jättebokar som står nära min grannes gräns. Vår granne är som tur var mest intresserad av att träden ska må bra först och främst. Jag hade en arborist som var och tittade på dem och han sa att om vi glesade ut dem så skulle det bara växa ut på 2-3 år.
          Alla snitt som skulle ge en diameter på mer än 15 cm skapar ett allvarligt sår på trädet och riskten var att de skulle bli skadade, få röta och en dag falla.
          Och det vill vi inte...

samtidigt....

så har vi en granne som har har en skog med träd som står jättejättetätt och de hänger ut över vår tomt och skuggar ganska mycket. I höstas föll tre träd ner på vår tomt och krossade vår bod, mina perennsådder wink.gif och orskade en otrolig röra som har tagit ett halvår att få ordning på. Alla träden hade en extrem röta i rotvältan och var enormt höga med dåligt grenverk...
          Trots detta tror jag inte att vi har någon rätt att be dem ta ner träden som växer 1 meter ifrån vårt stengärde och hänger ner över tomten...

- usch jag förstår att du är i en knipa, jag vet för jag är i samma situation själv men på båda platserna...

Ni som kan det här med träd, vad tycker ni att man kan be om ? ALltså inte kräva, men be om?

--------------------
          toktomt på österlen zon 1 och 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 09:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon