CITAT (Ewa L @ 23-05-2007, 11:43)

Tack snälla Emma! Det var precis vad jag behövde höra.
En liten fråga till: Har du något förslag på riktigt bra gödsel? OBS! Icke handelsgödsel! Använder endast "egenproducerat" i övrigt. Gräsklipp, aska, nässelvatten, guldvatten etc. Vad tycker gubbar bäst om, dvs vad har de mest behov av. Kväve, fosfor eller kalium. Har nämligen hört/läst olika uppgifter.
Gräsklipp använde jag första året även till gubbarna, men fick så vansinnigt mycket Vårarv. Visst, jag har ingenting emot att rensa, men när de växte högre än plantorna mer eller mindre över natt!
Aska påstås ge extra söta bär ... men frågan är hur man ska dosera. Kalium hjälper väl till med fruktutvecklingen ?
Askan från kaminen här åker i komposten och blir ju väldigt utspädd på det sättet men tillför ändå fosfor, kalium och kalcium men inget kväve.
Många påstår att aska ger en chockhöjning av pH-värdet och att det bränner sönder alla möjliga växter men jag har försökt att ta död på ogräs med asklut (lika delar björkaska+vatten och hällt direkt på plantorna) utan resultat. Det växer snarare bättre. Man kan också pudra bladlöss och jordloppor m.m. med aska ... det gillar dom inte alls.
Har tyvärr inga jordgubbar att prova på men nästa år ... då jäklar ... har en hel vinter på oss att elda !!
De enklaste formerna av organisk kvävegödsel att sprida är pelleterad hönsgödsel, guldvatten och gräsklipp.
Våtarv är väl ganska lätt att dra upp men man måste ju hålla på hela tiden. Fick du fröna med från gräsklippningen ?