Hej!
För krig mot kirskål sedan 4 år tillbaka då vi köpte det hus vi nu bor i. Tycker att din idé med rabarberna verkar kul, dock inget för mig då jag inte lyckas få mina rabarber särskilt stora, får nästan rensa min två stånd för att få ihop till en paj. Så här har min "strategi" sett ut:
Första sommaren drog jag upp kirskål då och då för hand kring vinbärsbuskarna - som var i mycket dåligt skick - och läste böcker och hörde mig för om hur kirskål kan utrotas.
Andra sommaren grävde jag upp vinbärsbuskarna och drog upp så mycket rötter jag kunde på en yta som var ca 4*4m och täckte med plastväv. Ovanpå plastväven lade jag sand och stenar i kanterna och mitt på som gångar samt jord däremellan. Hit flyttade jag växter som växte i ett land där kirskålen fått fäste men inte invaderat fullständigt samt ett och annat "fynd" som jg inte kunde låta bli att köpa/ta emot. Intill detta land täckte jag en ungefär lika stor yta med tidningar och en tunnare och mjukare plast. Ovanpå detta lade kompostmaterial. Förberedde (=grävde bort buskar och gräsmatta) under hösten också ett lååångt land utmed staketet (15-20*1,5m).
Förra våren började jag gräva upp de blommor jag ville ha kvar ur ett blomland på ca 15*1,5 m och satte dem i karantän. Samtidigt drog jag upp så mycket rötter jag hittade från kirskålen och sådde gräs där landet legat. En liten bit som inte hade invaderats ännu sparade jag och där satte jag några bärbuskar i väntan på att jag skall bestämma mig för var de slutgiltigt skall hamna. Framåt hösten samlade jag ihop allt kompostmaterial ovanpå plasten och slängde det i skogskanten bakom uthuset som redan är en kirskålsdjungel då kirskålen lyckats ta sig igenom tidningarna och den mjuka plasten.
Häromdagen hittade jag ett kirskålsblad också i det land som jag skapade ovanpå den kraftigare plastväven. Vet inte om det beror på att det har gjort sig en väg in själv eller om någon växt har haft för starka rötter och öppnat upp för kirskålen uppifrån, har lite problem med lupiner som min man tycker är jättefina. Det tycker visserligen jag också men då ska de växa i vilt tillstånd, inte där jag vill ha häckar och trädgårdsland. I det land som jag sådde igen med gräs finns fortfarande endel kirskålsblad kvar men förhoppningen är att de ska försvinna med tiden genom att plantan försvagas av de ständiga klippningarna. Där tidningar och plast låg under komposten finns det fortfarande endel kirskålsblad men inte lika mycket som innan och det området har jag nu täckt med grästorvor som jag fyttat från en annan del av gräsmattan som skall bli ros- och/eller perennland. Gräsytan att klippa är alltså fortfarande konstant för min man men det kan det bli ändring på framöver när jag börjar plocka växter från plastväven och sår gräs där också..... . Det får dock vänta ett tag till för några småfåglar har bosatt sig i en hålighet i äppelträdet som står precis intill.
|