Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan man odla vanilj själv, alltså "vaniljstång"
          katah
          Inlägg 25-05-2007, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Det känns så fjuttigt att köpa en hel glasburk med en pinne i och skrapa några uns svarta fröer ut ur den!

Kan man odla denna växt själv ? Jag läste någonstans att den skulle vara släkt med orkidé ?

Redigerat av katah: 25-05-2007, 18:34

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 25-05-2007, 20:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag hittade följande förklaringen om fermentering när jag googlade, men har ingen aning om just detta sätt är lämplig för vanilj.

Fermentera vilda blad för te gör man så här: (borde lämpa sig även för t.ex. rosor, har dock inte provat med blommor.)

Låt bladen ligga en halv dag så att de slokar och mjuknar lite.
          Ta sedan en liten näve blad och rulla dem hårt mellan handflatorna så att cellväggarna går sönder och de mjuknar ännu mer och börjar "vätska" lite. De ska ändå fortfarande hålla ihop som enstaka blad. Forma täta bollar av de delvis krossade bladen. Lägg bollarna ganska löst i en glasburk så det är lite luft emellan dem. Fyll burken och skruva på locket.
          Ställ burken i fönsterbrädet, gärna i solen så det är varmt o gott. Man ser hur bladen börjar svartna och jäsa (fermentera) i värmen ganska omgående, inom 5-10 minuter.
          Ibland räcker det med fermentering bara i några timmar, ibland krävs det en halv eller en hel dag. Det beror helt på. Man ska se till att det mesta av bladen har blivit mörkare eller brunare, och doften har blivt mycket starkare och mer aromatisk. Men det får inte börja lukta illa, inte ruttna eller mögla alltså, då har det gått för långt.

Temperaturen har betydelse, likaså fuktigheten i bladen, och hur tätt man har packat dem.
          Har man inte ett soligt fönsterbräde, får man försöka skapa ca 30-35-40 graders värme på annat sätt för att fermenteringen ska lyckas.

När bladen är "färdiga", tas de ut från glasburken och torkas på vanligt sätt på ett luftigt ställe. När de är kruttorra, lägg i täta burkar i mörker. Inte det minsta fuktighet får komma in, för då förstörs teet garanterat. Ett annat förvaringssätt är i papperspåsar, på mycket torra ställen.

Jag har använt denna metod för bland annat blad av äpple, hallon, daggkåpa, svartvinbär.

Lycka till! Jag kommer från Finland där den här metoden är mer känd än i Sverige.

Citera

Inlägg i den här tråden
          katah   Kan man odla vanilj själv   25-05-2007, 18:33
          Markus_H   Vanilj är mycket riktigt en orkidé, Vanilla planif...   25-05-2007, 19:36
          katah   Vad intressant... kan någon berätta mer ?!...   25-05-2007, 20:35
          Biggan_   Här får du lite mer information! :tummenupp: ...   25-05-2007, 20:40
          katah   Biggan du var snabbare än jag ... jag fastnade för...   25-05-2007, 20:48
          Biggan_   Du kan gå in på neovitas forum "orkidéprat...   25-05-2007, 20:54
          katah   dit!   25-05-2007, 21:14
          ninnisky   :yes: jag har en vanilj som jag köpte för två år s...   25-05-2007, 22:12
          Mentha-Arvensis   :yes: jag har en vanilj som jag köpte för två år s...   12-07-2010, 19:56
          KURT   Om man får den att blomma så antar jag att den ock...   26-05-2007, 05:39
          clivia   Mycket bra information om Vanilla, inte bara plani...   26-05-2007, 21:51
          OrkideJessika   Hej allihop, Jag är orkidétokig. Jag har väldigt ...   28-05-2007, 20:56
          fredrik_t   Den måste handpollineras och vad jag vet så finns ...   11-07-2010, 23:06
          Gaerrent   Går det överhuvud taget att driva upp vanilj från ...   29-05-2007, 08:09
          e_sedell   Om fermenteringen fördärvar med största sannolikhe...   29-05-2007, 11:57
          OrkideJessika   Nej, jag skulle skippa det. Jag skulle skippa såd...   29-05-2007, 12:20
          OrkideJessika   http://www.henriettesherbal.com/eclectic/kings/van...   12-07-2010, 20:07
          Mentha-Arvensis   Kolla informationsdelen på denna sida. http://www...   12-07-2010, 21:04

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 07:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon