CITAT (Ti bee @ 18-11-2003, 19:43)
Hmm funderar, när jag en dag lär mig hur man tar rossticklingar - inte prövat än - kan då de flesta rosor klara sig på egna rötter eller är det ovanligt att de gör det, utomhus menar jag? Fuchsiasticklingar byter många och annat också, men inte ofta rotade rossticklingar tycks det mig. Är det för att det är så tidskrävande att dra upp en ros från stickling eller är det för att det är svårt att få den att rota sig?
Förlåt en nybörjare om frågan är dum. :rolleyes:
Jag provade förra året att ta sticklingar, men det gick inte bra
Man måste nog lära sig av nån eller läsa in kunskap först. Eller så ska man ha nybörjartur som min granne, som stoppade en rospinne i jorden för några år sedan och nu har en fin blommande rosbuske
Jag antar att alla rosor
kan växa på egna rötter, men att de okuleras är väl för att växa fortare/kraftigare med hjälp av en annan grundstam som ger de egenskaperna.
Ju snabbare de växer desto fortare kan de säljas = ekonomi! Plus att det nog påverkar blomningen - vi har ju inte så jättelång sommar och rosorna ska hinna växa, knoppas och blomma på den tiden.
Dessutom kan det vara bra att ha rotäkta plantor ur överlevnadssynpunkt (tror jag!). Har fått för mig att de borde överleva vintrarna bättre...OCH bevara ett naturligt växtsätt hos just den busken.
Istället för rotade sticklingar kanske man kan byta rotskott med varandra
Det verkar mycket enklare!