CITAT (Lemonne @ 26-05-2007, 18:37)

Att flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje år finns ingen anledning till så länge man tillför gödning. Det gör inte ens en jordgubbsodlare.
Enduceringen sker på hösten, och blomningen hänger helt på vilka förhållanden som rådde under augusti-september. Kanske hade de för torrt just då? Sandblandad jord i all ära - men det är inget måste för jordgubbar. Att dina plantor är gröna och fina tyder på att det finns mycket kväve kvar i jorden, så jag kan inte tänka mig att den skulle vara helt uttömd på näring. Kanske ska du blanda i mer jord i dina krukor istället för sandjorden (sandjord torkar ut alldeles för lätt) - då behålls fukt bättre och det finns mer näring kvar.
Jag är tveksam till att det skulle dyka upp en massa blomknoppar nu, de vilar nog till nästa år. Om jag vore du skulle jag nog plantera om dem (nu spelar det ingen roll när du gör det, jordgubbar får du nog inte ändå).
Du kan ha fått angrepp av någon insekt, eller kanske röta. Hur ser rötterna ut? Verkar de ljusa och friska?
Nej, du behöver inte flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje år men dina skördar kommer att bli mindre trots att du gödslar, nu menar jag trädgården och kruka (jag är inte förtjust i professionell odling). Jag har odlat jordgubbar i tio år men ja, inte i svenska förhållanden. Att det finns mycket kväve i jorden betyder inte att den inte är fattig på andra näringsämnen. Det är mycket viktigt att ha tillräckligt med kalium, fosfor och magnesium (förutom andra) i jorden for att jordgubbar ska blomma och ge en mängd tillräckligt stora bär. Jag är tveksam till omplanteringen av jordgubbar på sommaren för att de har problem att rota sig när det är för torrt och soligt väder även om du vattnar dem. Ja, jordgubbar gillar jord och inte torv som säljs numera som jord i svenska butiker (kanske spanska också).
Om plantor är gröna och fina är jag tveksam till att de har fått angrepp av någon insekt. Rötterna är i bra skick. Men detta är bara min åsikt.
MVH/clivia