Oj, ja, jag sa nog visserligen inte
att det fanns andra näringsämnen i jorden
eftersom det fanns kväve.
Har precis planterat 3 hektar jordgubbsplantor

så att plantera vår och höst går alldeles utmärkt i vårt svenska sommarklimat. Det krävs
alltid mycket vatten i en början av omplantering, oavsett det sker under sommar eller höst.
Röta kan mycket väl förstöra rötter mycket snabbt - det kan ta ganska lång tid innan du märker det på plantorna. Insektsangrepp; det finns till exempel en insekt som heter jordgubbsvivel, som biter av blomknopparna utan att det märks på blasten. Det finns fler insekter dessutom, bla trips, som angriper enbart blommor och blomknoppar. Därför kan du inte enbart gå efter hur fina och gröna bladen är.
Jordgubbsplantor kan mycket väl rota sig utmärkt i torv. Och lera. Och sand. Och pinnmo... osv.
Jag vill inte låta som någon allvetare, det vet jag att jag inte är - det finns mycket kvar att lära...
Jag har bara 7 års yrkesodlarerfarenhet (dock i sverige), så jag är inte i närheten av dina 10 år ännu, Clivia. Visst kan du ha rätt!

Och vad är det för fel på professionell odling?? Utan den skulle ju varenda människa bli tvungen att odla sina egna jordgubbar - och det tror jag inte det finns möjlighet till. Alla måste vi ha vårt levebröd...
Vill bara tillägga för att hålla diskussionen relevant att den troligaste förklaringen till att det inte blommar är att plantorna förmodligen inte hade rätt förhållanden i höstas (dvs med näring, vattning och sol).
Redigerat av Lemonne: 26-05-2007, 20:05