CITAT (Lemonne @ 26-05-2007, 20:47)

Oj, ja, jag sa nog visserligen inte
att det fanns andra näringsämnen i jorden
eftersom det fanns kväve.
Har precis planterat 3 hektar jordgubbsplantor

så att plantera vår och höst går alldeles utmärkt i vårt svenska sommarklimat. Det krävs
alltid mycket vatten i en början av omplantering, oavsett det sker under sommar eller höst.
Röta kan mycket väl förstöra rötter mycket snabbt - det kan ta ganska lång tid innan du märker det på plantorna. Insektsangrepp; det finns till exempel en insekt som heter jordgubbsvivel, som biter av blomknopparna utan att det märks på blasten. Det finns fler insekter dessutom, bla trips, som angriper enbart blommor och blomknoppar. Därför kan du inte enbart gå efter hur fina och gröna bladen är.
Jordgubbsplantor kan mycket väl rota sig utmärkt i torv. Och lera. Och sand. Och pinnmo... osv.
Jag vill inte låta som någon allvetare, det vet jag att jag inte är - det finns mycket kvar att lära...
Jag har bara 7 års yrkesodlarerfarenhet (dock i sverige), så jag är inte i närheten av dina 10 år ännu, Clivia. Visst kan du ha rätt!

Lemonne, jag pratar inte om höst och tidig vår, det går alldeles utmärkt att plantera jordgubbar (trots att när du gör detta på våren är det mindre skörd, jag har upplevt detta) men jag pratar om att det är mycket olämpligt göra detta på sommaren för att jordgubbar har problem att rota sig när det är torrt och soligt väder. Jag tror inte att du omplanterar dina jordgubbar på sommaren även om du bor i svenskt klimat, eller gör du det? Sommrarna kan bli ganska torra och vattna tillräckligt 3 ha jordgubbar för att förmå plantorna att rota sig kan vara besvärligt ...

Det är bra väder nu i Sverige men tex i Slovakien gör man inte det så här års. Det är för varmt för de unga jordgubbsplantorna utan tillräckligt rotsystem...
Torv är mycket fattig på näringsämnen och om den inte är tillräckligt gödslad är den olämpligt för jordgubbarna... bortsett från att den själv inte håller vatten tillräckligt länge...Ja, röta kan förstöra inte bara rötter, det är problem också när jordgubbarna mognar och regnar för mycket...Det samma gäller insekter, sniglar och andra skadedjur (även de med två ben ibland

)
Men jag utgår från att Lissa har sina växter i blomkrukorna och där kan du upptäcka snabbare att någonting inte är OK, eller hur?

Och enligt min åsikt är det olämpligt att omplantera jordgubbar nu i Spanien...men det är utifrån jag vet och jag vet inte allt...
MVH/clivia