Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "knyten" i Rönnens toppar, inlindade ägg
          LottaK
          Inlägg 26-05-2007, 18:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 211
          Medlem nr: 1 795

[font="Comic Sans MS"][/font]Hej!
          Jag har en enda Rönn på min tomt. Den blev lite skadad då vi dränerade runt huset.
          Nu i år ser jag typ "knyten" i topparna. Löven har inte slagit ut utan är mörkare
          och snodda i en tuss/ett knyte.
          När jag vecklar ut knytet ser jag vita/beige, som jag tror ägg, ca 2 mm i diameter,
          och har dessutom sett många nyckelpigor i knytena.
          I eller i närheten av knytena finns också små, 2-3 mm. svarta myror.
          Rönnen har i år ovanligt få blommor.

Är det någon som vet vad jag råkat ut för? confused.gif
          Är det något jag kan göra?
          Klarar rönnen detta ett år eller ....?

Hoppas som vanligt på Er goda hjälp.
          Tack!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 26-05-2007, 23:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Japp det är vanligt och det är många djur som gör på detta sätt. Vissa löss/larver/mätare/vecklare m fl går på särskilda sorter, men på senare år tycker jag mig se att de hittar nya arter. I Stockholmsområdet och Sörmland/Uppland har det varit fullt av frostfjäril, lindmätare och allsköns vecklare på rosor, och häggspinnmalen tycks mig ha vandrat också över i äppelträden mm.

Kanske är detta inget nytt, men när de som de senare åren blivit större angrepp också blivit mer synligt.

Många larver som man ser krullar och klibbar ihop blad kan man minska betydligt genom att klämma ihjäl dem. Rent praktiskt gör jag så att jag klämmer på de redan klibbade bladen eller de halvätna knopparna så att jag slipper klämma direkt på larven, och så att bladen sedan kan sitta kvar och iallafall göra den nytta de kan. Frostfjärilens larv är snabb och man hinner ofta inte rädda äppelblom t ex, men man kan iallafall rädda en hel del blad.

De löss och larver som spinner in sig kraftigt är det svårt att göra något åt och själv ger jag helt upp med hggspinnmalen när den är i farten. Däremot går det att med vattenslangen och en hand eller planka bakom blad eller grenar störa en hel del av de som spinner mindre kraftiga nät.

På din beskrivning låter det som att en av alla lusarter som finns gått på din rönn, men så länge som det på en uppväxt rönn finns lite bladmassa kvar här och var så är det i ditt fall säkert ett större problem för rönnen om den fått rötter avskurna eller marken sammanpackad i marken under kronans yttre.

Och som med alla träd och buskar som förlorar bladmassa pga djurangrepp eller som fått sin växtplats försämrad och tom rötter avhuggna - luckra jorden vid deras rötter och vattna, särkilt under kronans yttre. Det stärker betydligt också om alla blad skulle gå förlorade för tidigt på säsongen.

Redigerat av Cilla: 26-05-2007, 23:08

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon