CITAT (Cilla @ 27-05-2007, 00:24)

Jag tror att Trier har zon 3 som gräns, men jag har satt en i torrt och ganska blåsigt läge i zon 3 och den är snäll och blomvillig. På tredje året är den 2,5 meter hög men jag tror inte den kommer att bli en högklättrare.
En av mina favoriter för dess höjd (5 meter på 2,5 år) och blomprakt är den vita Venusta Pendula. En annan som är fascinerande och som har en aningen blå vit-blekrosa färg är William Baffin, som dessutom är mycket charmig. Ingen av dessa blommar länge dock. Mina W Baffin får en helt annan färg än exemplaret på Kajsas bilder, kanske för att den står med vandrande skugga. Se www.alltomtradgard.se och fotoalbumen för CillaLu.
Beskrivningen av New Dawn håller jag inte med om, den vissnar inte alls särskilt fult, men däremot tycker jag att den är krånglig (5 ex på olika platser och ingen vill skjuta i höjden). Systerrosen Dr van Der Fleet (eller liknande stavning) är bättre.
Men vad sägs om den blekrosa bautarosen med röda ungblad Constance Spry då? Nej, nu kom jag på det! Russeliana förstås! Små lilarosa kompakta blommor, starkväxande och fin både till rosa, lila och vitt.
Jag har zon 2-3 så den ska nog kunna gå.
Du har inte lust att specificera vilken avdelning du har bilden på W Baffin? Har kollat igenom en del men det är måååånga album
Hittade en fin i ditt album med klätterrosor. Den vita på sista bilderna men jag hittar inget namn, vilken är det?
Jaha, nästan bara rosa rosor på förslag...är det ett försök att lura på mig en rosa ros eller vad

Konstigt nog så gillade jag Constance Spry rätt mycket även fast den var rosa, snygga blommor och fint bladverk. Har tänkt sätta klematis ihop med rosen så det gör ju inget om det inte blommar hela sommaren men det vore ju inte dumt ändå.
Jag kollar alla förslag och tar alla i beaktning även om de är rosa