CITAT (Kajsa @ 27-05-2007, 09:11)

Trier är ljuvlig men min 2.5 m ros frös i botten i år, så den är ett osäkert kort som alla myskrosor lite längre upp i landet.
Akawening är mycket snyggare än New Dawn, mer fylld, titta på den i Roslistan, blommar om. Du vill inte ha röda rosor ?
Kika in på Rosenposten/klätterrosor där får du fler tips. Annars titta på Ilse Krohn Superior blir ca 3 m zon 3-4, blommar om, svagt gul/vit. Goldstern gul 2-3 m men en zon 3 ros. blommar hela sommaren, men blommar på nya skott om den fryser, titta i Roslistan.
Det är lite svårt få till den där höga, remonterande, härdiga rosen och inte i rosa heller.
Nej, inte rött. Passar inte så bra som ingång till min lila rabatt. Men rosa har jag kollat mer på nu, det verkar vara det enda som går, har förstått att mina kriterier är svåra att få till.
Har nu botaniserat igenom LÅG:s rosenbibel nr 2 (har tyvärr inte 1:an och väntar fortfarande på nysläppet) och där skriver han att om man ska få den att klättra över bågen osv. så får den helst inte vara lägre än 4 meter och måste vara starkväxande (för mitt mått på portal). Det går att beräkna fram hur lång den måste vara enligt beräkning i boken.
Har nu kollat in Super Dorothy som ser jättefin ut även fast det är rosa. Blommar en gång men remonterar tydligen en del. Den skulle nog passa fint, finns en superfin bild på den i boken och det är precis den stilen jag vill ha, så ska det se ut!
Kollar även vidare på Constance Spry som jag tycker är fin också.
LÅG listar en del rosor som extra bra för det jag söker så jag ska noga kolla igenom hans förslag när jag kommer hem och se om nåt passar mina planer
Redigerat av fruberglund: 27-05-2007, 12:19