Jag förstår nog inte riktigt vad den här diskussionen går ut på

Handlar det om sommarplantering? I så fall kan jag säga att vi satte 2 hektar jordgubbsplantor den 22 juni i fjol. I sandjord. Visst går det åt vatten, men inte mer vatten än om det är jordgubbsplantor som sätter bär (det är faktiskt just då som jordgubbsplantan kräver som mest vatten). Så huruvida man kan plantera om jordgubbsplantor i kruka, som förmodligen inte kommer sätta bär denna sommar, i slutet på maj? -
definitivt inga problem oavsett om man bor i växtzon I eller högre. Jag tror till och med det skulle gå i en kruka i Spanien...
Att säga att torv är olämpligt för jordgubbar är väl ändå att ta i? Det kanske inte är det
ultimata men än dock inte olämpligt. Att tillägga är att det inte finns särskilt mycket näring i sandjord heller
Som sagt, jag har varit jordgubbsodlare i 7 år, och min sambo har hållt på med det här i hela sitt liv. Jag säger att jag inte är någon allvetare, men nog kan jag en hel del om hur man odlar jordgubbar i Sverige.
Ännu en fundering som faktiskt har med tråden att göra; kan det ha blivit för trångt i krukan? Plantorna kan skäla näring av varandra och rötterna kan bedöma att det inte finns några bra förhållanden för att sätta bär.
Och, är det en remonterande sort?