CITAT (lissa @ 27-05-2007, 03:02)

Tack för alla råd jag fick, dessutom var det intressant med dialogen om omplantering och olika jordar..
Imorgon ska jag ta närbild på plantorna, för dom jag hade då det fanns gubbar är ju inte aktuella..
Dom har inte trångt i krukorna, och när jag säger att jag har sand i jorden så betyder det att det inte är många % det rör sig om, och jag tror att jag planterade om 2 av mina 4 krukor, varav 1 var en reva förra året, men som nu är en egen planta som inte alls har blommat, och samtidigt passade jag på att fylla på lite mer jord i alla krukor, och då menar jag vanlig påsjord som lär passa till allt enligt etiketten.
Kan det betyda något att dom har haft kvar sina gröna blad hela vintern ??Bara något enstaka har jag knipsat av.Jag har haft lite trips på balkongen, men inte på dom, det fanns andra mer aptitliga tydligen,.jag har sprungit runt med luppen och kollat blad hela våren
I höstas blev dom nog bra skötta, men inte mycket gödslade , det måste jag tillstå, och dom började blomma väldigt tidigt, vi hade ju varmt väldigt länge, sen blev det kallare, men ingen natt under nollan, och jag vill minnas att jag kunde ta mig en gubbe i påskas.. Som sagt, jag stoppar in foto imorgon på kvällen

igen för hjälpen
PS, när dom borde ha vilat vattnade jag dom nästan inte alls, ev en liten sprayning i samband med att andra blev duschade

Så de har blommat redan? Är det en remonterande sort? Klippte du bort blasten i höstas? Den där tripsen låter för mig mycket misstänkt - kan du hitta stänglar i plantorna där det borde sitta blad eller knoppar på? Även revplantan bör ju blomma, om än inte i så stor utsträckning som de övriga, om du planterade om allt i höstas. Det kan ha funnits för mycket kväve i jorden, det missgynnar enduceringen eftersom plantan bara koncentrerar sig på att växa. Fast då skulle det ju inte blommat förstås. Är det frosten som förstört blommorna ser man det på blomman, den blir nämligen brunsvart och förstörd.
Är det remonterande plantor skulle jag vänta med omplanteringen, de kan faktiskt slå i blom igen.
Och Clivia; Du har rätt om smaken, att jordgubbarna smakar olika i olika jordar. Så här går det till (vetenskapligt): Sandjordar är som redan känt väldrenerade, vilket innebär att bären innehåller mindre vatten och därav blir mindre till storleken och sötare. Detta beror alltså enbart ipå att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar från sandjord väger ofta mindre än de från lerjordar. Sandjord har ofta väldig brist på ämnet bor, som även det gör gubben sötare. Det finns jordgubbsorter som inte alls är att rekommendera i sandjord, då det blir stor risk för mjöldagg (t.ex. Zephyr och Senga Sengana).