Bladfläcksvamp har jag ingen aning om faktiskt men eftersom jag har tenta på svampar och skadegörare i morgon så är detta vad jag skrivit om silverglans/purpurskinn i mina anteckningar.
Silverglans – Chondrostereum purpureum Svampen går även på lövträd. Sprids i ledningsvävnad och på bladen lossnar epidermis. När detta sker reflekteras ljuset och så uppkom namnet. Det är en slags vissnesjuka som hindrar transporten av näring i trädet. Den kan spridas via rötterna. Den sprids med basidsporer och skinnet har en purpurfärgad ovansida. Man kan även se det på stubbar av nedsågade träd. Grenverket dör in. Svampens fruktkroppar är sämskskinnslika i karaktären med purpurfärgad undersida. Fruktkropparna växer fram ett par år efter smittotillfället. Det smittar via sår på plantorna. Vid bekämpning anväds beskärning och då skär man in till frisk ved, träden ska ej ha rotkontakt och man ska givetvis använda friskt plantmaterial.
ska söka lite mer på bladfläcksvampar i en annan bok men det får bli efter morgondagens tenta...
mvh Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|