|
Jordgubbar, varför blommar dom inte |
|
|
|
24-05-2007, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Jag har 4 krukor med jordgubbar på terrazzen och jag har fått lite gubbar iår, men det jag inte förstår är varför dom inte blommar längre. Dom brukar ju ha både vlommor och kart samtidigt. Jag har inte bytt plats eller något annat nytt. Jag skulle verkligen bli glad om någon har ett råd...
--------------------
|
|
|
|
|
 |
Svar
|
27-05-2007, 02:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Tack för alla råd jag fick, dessutom var det intressant med dialogen om omplantering och olika jordar.. Imorgon ska jag ta närbild på plantorna, för dom jag hade då det fanns gubbar är ju inte aktuella.. Dom har inte trångt i krukorna, och när jag säger att jag har sand i jorden så betyder det att det inte är många % det rör sig om, och jag tror att jag planterade om 2 av mina 4 krukor, varav 1 var en reva förra året, men som nu är en egen planta som inte alls har blommat, och samtidigt passade jag på att fylla på lite mer jord i alla krukor, och då menar jag vanlig påsjord som lär passa till allt enligt etiketten. Kan det betyda något att dom har haft kvar sina gröna blad hela vintern ??Bara något enstaka har jag knipsat av.Jag har haft lite trips på balkongen, men inte på dom, det fanns andra mer aptitliga tydligen,.jag har sprungit runt med luppen och kollat blad hela våren I höstas blev dom nog bra skötta, men inte mycket gödslade , det måste jag tillstå, och dom började blomma väldigt tidigt, vi hade ju varmt väldigt länge, sen blev det kallare, men ingen natt under nollan, och jag vill minnas att jag kunde ta mig en gubbe i påskas.. Som sagt, jag stoppar in foto imorgon på kvällen  igen för hjälpen PS, när dom borde ha vilat vattnade jag dom nästan inte alls, ev en liten sprayning i samband med att andra blev duschade
--------------------
|
|
|
|
|
27-05-2007, 16:36
|

Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888

|
CITAT (lissa @ 27-05-2007, 03:02)  Tack för alla råd jag fick, dessutom var det intressant med dialogen om omplantering och olika jordar.. Imorgon ska jag ta närbild på plantorna, för dom jag hade då det fanns gubbar är ju inte aktuella.. Dom har inte trångt i krukorna, och när jag säger att jag har sand i jorden så betyder det att det inte är många % det rör sig om, och jag tror att jag planterade om 2 av mina 4 krukor, varav 1 var en reva förra året, men som nu är en egen planta som inte alls har blommat, och samtidigt passade jag på att fylla på lite mer jord i alla krukor, och då menar jag vanlig påsjord som lär passa till allt enligt etiketten. Kan det betyda något att dom har haft kvar sina gröna blad hela vintern ??Bara något enstaka har jag knipsat av.Jag har haft lite trips på balkongen, men inte på dom, det fanns andra mer aptitliga tydligen,.jag har sprungit runt med luppen och kollat blad hela våren I höstas blev dom nog bra skötta, men inte mycket gödslade , det måste jag tillstå, och dom började blomma väldigt tidigt, vi hade ju varmt väldigt länge, sen blev det kallare, men ingen natt under nollan, och jag vill minnas att jag kunde ta mig en gubbe i påskas.. Som sagt, jag stoppar in foto imorgon på kvällen  igen för hjälpen PS, när dom borde ha vilat vattnade jag dom nästan inte alls, ev en liten sprayning i samband med att andra blev duschade  Så de har blommat redan? Är det en remonterande sort? Klippte du bort blasten i höstas? Den där tripsen låter för mig mycket misstänkt - kan du hitta stänglar i plantorna där det borde sitta blad eller knoppar på? Även revplantan bör ju blomma, om än inte i så stor utsträckning som de övriga, om du planterade om allt i höstas. Det kan ha funnits för mycket kväve i jorden, det missgynnar enduceringen eftersom plantan bara koncentrerar sig på att växa. Fast då skulle det ju inte blommat förstås. Är det frosten som förstört blommorna ser man det på blomman, den blir nämligen brunsvart och förstörd. Är det remonterande plantor skulle jag vänta med omplanteringen, de kan faktiskt slå i blom igen. Och Clivia; Du har rätt om smaken, att jordgubbarna smakar olika i olika jordar. Så här går det till (vetenskapligt): Sandjordar är som redan känt väldrenerade, vilket innebär att bären innehåller mindre vatten och därav blir mindre till storleken och sötare. Detta beror alltså enbart ipå att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar från sandjord väger ofta mindre än de från lerjordar. Sandjord har ofta väldig brist på ämnet bor, som även det gör gubben sötare. Det finns jordgubbsorter som inte alls är att rekommendera i sandjord, då det blir stor risk för mjöldagg (t.ex. Zephyr och Senga Sengana).
|
|
|
|
|
27-05-2007, 19:11
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
. Och Clivia; Du har rätt om smaken, att jordgubbarna smakar olika i olika jordar. Så här går det till (vetenskapligt): Sandjordar är som redan känt väldrenerade, vilket innebär att bären innehåller mindre vatten och därav blir mindre till storleken och sötare. Detta beror alltså enbart ipå att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar från sandjord väger ofta mindre än de från lerjordar. Sandjord har ofta väldig brist på ämnet bor, som även det gör gubben sötare. Det finns jordgubbsorter som inte alls är att rekommendera i sandjord, då det blir stor risk för mjöldagg (t.ex. Zephyr och Senga Sengana). [/quote] Lemonne, du säger att sandjordar är orsak till att bären blir mindre och sötare att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar väger ofta mindre än de från lerjordar. Men det finns minst ett undantag - hos föräldrar till våra jordgubbar. Förälder nr.1 är en chilensk jordgubb som är stor (i jämförelse med den andra), vit unuti och nästan utan smak och växer utan problem i ren sand (strandstrawberry), vi kan jämföra denna med den andra förälder virginsk jordgubb, liten som svensk smultron och smaklig med fantastisk arom som inte är så benägen till sandjordar och föredrar lerjord... Ja hos de är det precis tvärtom till vad du säger...Här är några bilder från Internet: http://botany.cs.tamu.edu/FLORA/hdwimages1/hdw027917.jpg
fragaria_chiloensis.jpg ( 111.03k )
Antal nedladdningar: 77http://www.inhs.uiuc.edu/~kenr/prairiephot....habit.sand.jpg
fragaria_chiloensis2.jpg ( 182.39k )
Antal nedladdningar: 68http://images.google.se/
fragaria_virginiana.jpg ( 34.83k )
Antal nedladdningar: 14MVH/clivia
|
|
|
|
|
28-05-2007, 09:36
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 27-05-2007, 20:11)  Lemonne, du säger att sandjordar är orsak till att bären blir mindre och sötare att det finns mindre vatten i dessa bär, jordgubbar väger ofta mindre än de från lerjordar. Men det finns minst ett undantag - hos föräldrar till våra jordgubbar. Förälder nr.1 är en chilensk jordgubb som är stor (i jämförelse med den andra), vit unuti och nästan utan smak och växer utan problem i ren sand (strandstrawberry), vi kan jämföra denna med den andra förälder virginsk jordgubb, liten som svensk smultron och smaklig med fantastisk arom som inte är så benägen till sandjordar och föredrar lerjord... Ja hos de är det precis tvärtom till vad du säger...Här är några bilder från Internet:
MVH/clivia Jag vet inte om du läste mitt inlägg ordentligt, men jag kan säga det igen; Det finns jordgubbssorter som inte är att rekommendera att plantera i sandjord. Det finns sorter som trivs bättre i sandjordar och ofta blir godare där än andra. Det finns sorter som inte ska planteras i sandjord. Att mer vatten "späder ut" bär, frukt och grönsaker är inte bara mitt påfund utan väl dokumenterat; lök som fått mindre vatten under uppväxten blir starkare, gurka som fått mindre vatten smakar mer, potatis som fått mindre vatten är även den mer smakrik. Samma sak med tomater, samma sak med jordgubbar. Det är en fruktansvärd skillnad mellan fukthållning i sandjord vs lerjord, så är det bara! Den punkten tänker jag faktiskt inte ge med mig på. Du kan inte jämföra olika sorter i olika jordar, utan måste jämföra samma sort i samma jordar. Våra åkrar har både lerjordar, pinnmo, rena sandjordar och blandjordar. Det skiljer sig alltså från åker till åker. När vi planterar våra olika jordgubbssorter på dessa åkrar ser vi ju naturligtvis skillnaderna mellan hur olika sorter klarar sig på olika jordar. Vi ser också att vissa sorter är mer benägna att få sjukdomar i sandjordar. Vi ser ju naturligtvis också att det skiljer sig på vikt mellan de olika jordarna. Samma sort i lerjord väger mindre i sandjord: Det kan jag bevisa vetenskapligt om du vill, fast jag skulle förmoda att det redan finns de som har gjort det.
|
|
|
|
|
28-05-2007, 16:43
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Lemonne @ 28-05-2007, 10:36)  Jag vet inte om du läste mitt inlägg ordentligt, men jag kan säga det igen; Det finns jordgubbssorter som inte är att rekommendera att plantera i sandjord. Det finns sorter som trivs bättre i sandjordar och ofta blir godare där än andra. Det finns sorter som inte ska planteras i sandjord.
Att mer vatten "späder ut" bär, frukt och grönsaker är inte bara mitt påfund utan väl dokumenterat; lök som fått mindre vatten under uppväxten blir starkare, gurka som fått mindre vatten smakar mer, potatis som fått mindre vatten är även den mer smakrik. Samma sak med tomater, samma sak med jordgubbar. Det är en fruktansvärd skillnad mellan fukthållning i sandjord vs lerjord, så är det bara! Den punkten tänker jag faktiskt inte ge med mig på.
Du kan inte jämföra olika sorter i olika jordar, utan måste jämföra samma sort i samma jordar. Våra åkrar har både lerjordar, pinnmo, rena sandjordar och blandjordar. Det skiljer sig alltså från åker till åker. När vi planterar våra olika jordgubbssorter på dessa åkrar ser vi ju naturligtvis skillnaderna mellan hur olika sorter klarar sig på olika jordar. Vi ser också att vissa sorter är mer benägna att få sjukdomar i sandjordar. Vi ser ju naturligtvis också att det skiljer sig på vikt mellan de olika jordarna. Samma sort i lerjord väger mindre i sandjord: Det kan jag bevisa vetenskapligt om du vill, fast jag skulle förmoda att det redan finns de som har gjort det. Lemonne... Jag har läst ditt inlägg men har svårt att förstå en rekomendation att jag inte kan tex Senga Sengana plantera i sandjord. Senga Senganas stora förmån var att den växte bra på nästan alla jordar utan problem och med medel risk till mögel. Mottagligheten till sjukdomar var nästan obefintlig. Tyvärr existerar inte den här sorten längre. Vad som säljs under detta namnet idag har med Senga Sengana lite gemensamt. De senaste 20 år fel genomförd meristematisk förplantnig har orsakat stor förskjutning i Senga Senganas egenskaper, det har kommit upp nya kloner Senga Sengana med sämre egenskaper. Den äldre Senga Sengana har haft avkastningen mer än 20 t/ha och har inte lidit så mycket av mögel, den nutida Senga Sengana har avkastning bara 10t/ha har problem med sjukdomar och också är hennes bärstorlek mindre idag. Av egenskaper framgår att det är en annan sort med ursprungliga namn. Det existerar en teori att den ursprungliga klonen möjligen kan finnas någonstans lång borta från Ural där inte moderna biotechnologiska sätt att föröka växter nått... Ja, slutligen, det är inte jorden som gör jordgubbarna mer benägna till sjukdommar enligt min åsikt...Men detta är kanske inte vetenskapligt bevisat... MVH/clivia
|
|
|
|
|
28-05-2007, 19:36
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 28-05-2007, 17:43)  Lemonne... Jag har läst ditt inlägg men har svårt att förstå en rekomendation att jag inte kan tex Senga Sengana plantera i sandjord. Senga Senganas stora förmån var att den växte bra på nästan alla jordar utan problem och med medel risk till mögel. Mottagligheten till sjukdomar var nästan obefintlig. Tyvärr existerar inte den här sorten längre. Vad som säljs under detta namnet idag har med Senga Sengana lite gemensamt. De senaste 20 år fel genomförd meristematisk förplantnig har orsakat stor förskjutning i Senga Senganas egenskaper, det har kommit upp nya kloner Senga Sengana med sämre egenskaper. Den äldre Senga Sengana har haft avkastningen mer än 20 t/ha och har inte lidit så mycket av mögel, den nutida Senga Sengana har avkastning bara 10t/ha har problem med sjukdomar och också är hennes bärstorlek mindre idag. Av egenskaper framgår att det är en annan sort med ursprungliga namn. Det existerar en teori att den ursprungliga klonen möjligen kan finnas någonstans lång borta från Ural där inte moderna biotechnologiska sätt att föröka växter nått... Ja, slutligen, det är inte jorden som gör jordgubbarna mer benägna till sjukdommar enligt min åsikt...Men detta är kanske inte vetenskapligt bevisat... MVH/clivia Oavsett orsakerna till varför Senga Sengana har blivit känsligt för sjukdomar ändrar det inte det faktum att den är känslig. Det finns säkerligen bra arter av Senga Sengana därute i folkets köksträdgårdsdjunglar. Anledningen till att man ska undvika att plantera vissa sorter i sandjord är att de är mjöldaggskänsliga. Detta finns att läsa i jordbruksverkets broschyr som heter "Ekologisk odling av jordgubbar". Två av dessa mjöldaggskänsliga sorter är Zephyr och Senga Sengana. Broschyren är framtagen av agronomer och bör vara tillförlitlig med vetenskaplig grund. Så faktiskt så har faktiskt jorden ganska stor betydelse när det handlar om mjöldagg. I samma broschyr står det även att rena sandjordar bör undvikas, då de har "dålig förmåga att leverera och lagra växtnäring" (a.a. s. 8). Mycket intressant notis om den meristematiska planteringen, jag skulle gärna vilja veta mer om det! /Emma
Redigerat av Lemonne: 28-05-2007, 19:37
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
lissa Jordgubbar 24-05-2007, 22:59 clivia Jordgubbar är ganska näringskrävande växter och up... 25-05-2007, 10:54 lissa Tack för ditt svar Clivia, jag har kanske inte get... 26-05-2007, 05:11 Lemonne Att flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje... 26-05-2007, 17:37 clivia Att flytta jordgubbslandet så ofta som vart tredje... 26-05-2007, 19:01 Lemonne Oj, ja, jag sa nog visserligen inte att det fanns ... 26-05-2007, 19:47 clivia Oj, ja, jag sa nog visserligen inte att det fanns ... 26-05-2007, 21:25 Lemonne Jag förstår nog inte riktigt vad den här diskussio... 26-05-2007, 21:45 clivia Jordgubbsplantor kan mycket väl rota sig utmärkt i... 27-05-2007, 15:03      clivia Oavsett orsakerna till varför Senga Sengana har bl... 30-05-2007, 10:05 Pirum Efter att, som glad amatör, ha provat att odla sam... 27-05-2007, 06:59 lissa Lemone...Dom har blommat och jag har ätit nägra gu... 27-05-2007, 23:27 clivia Remonterade plantor...vad menas med remontrade ? o... 28-05-2007, 05:24 Lemonne Jag drog, utifrån det du skrivit, att dina plantor... 28-05-2007, 09:12 lissa Oh, Jag trodde att dom blåa kornen var för att det... 28-05-2007, 21:53 Lemonne Jag tror att experimentering med mindre vatten kan... 28-05-2007, 22:49 lissa Mitt kylskåp räcker tyvärr inte till med mer växte... 28-05-2007, 23:47 Lemonne Om du inte ger med dig efter mina hänvisningar til... 30-05-2007, 16:12
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|