Hej allihop,
Jag är orkidétokig. Jag har väldigt många hemma. Inga låglandsorkidéer dock som kräver växtskåp som är en bit regnskog återskapat i vardagsrummet i just ett skåp men många andra.
Man kan ha vaniljplantor hemma men det är väldigt svårt att få den att blomma, för det kräver den mycket anpassad omvårdnad med exakt temperatur. Det händer ibland, oftast av ren och skär "olyckshändelse" att vaniljplantor blommar. Jag har själv en vanilla planifolia som är fin att se på (varigerade blad) och som växer så det knakar men jag inga förhoppningar att den någonsin kommer att blomma.
Jag skulle inte använda termen odla dock. Vanilj blommar mycket kort, bara några timmar om ens det. Den måste handpollineras och vad jag vet så finns något pollen inte att få tag i här.
När en vaniljplanta har blommat och den har pollinerats och en frukt/fröskida har bildats så är det bara halvvägs till vad vi ser som en vaniljstång. Att fermentera vanilj är en lång och komplicerad historia. I Indonesien och andra delar av världen doppar man dem först i hett vatten och sedan får de soltorka för att aromämnena ska kunna framträda. Man kan inte bara ta den omogna fröskidan och använda den för den smakar ingenting.
Ett kortare svar på frågan skulle alltså vara att visst kan man i teorin odla vanilj hemma. I praktiken skulle jag överlåta det åt vaniljodlingar i tropiska klimat och nöja mig med att köpa vaniljstänger därifrån av utomordentlig kvalitet
/Jessika