Nej, jag skulle skippa det. Jag skulle skippa sådd av frö och fröhantering från orkidéer helt och hållet faktiskt. Jag vet en del som håller på med det men de är avancerade hemmaodlare av orkidéer som gör hela processen som i ett labb men det kräver stor kunskap. Flaskodling är en del av fröodling av orkidéer tills de är tillräckligt stora. Jag har sysslat med orkidéer i relativ intensiv omfattning i fyra år nu men jag lägger inget krut på fröhantering. Jag tar hand om keikis (småbebisar, orkidéskott med luftrötter som bildas på en utväxt på en orkidé). Det finns fina orkidéer i handeln och det är många som är precis lika okomplicerade som phalaenopsis. Man ska inte titta på blommorna när man handlar orkidéer utan istället titta på luftrötter och blad. Ser de friska ut så klarar sig orkidéen längre än bara genom blomningen. En alltför hårt driven orkidé klarar sällan några påfrestningar (alla jag har köpt på typ Ica har dött med tiden). Orkidésäsong är på hösten. Paphiopedilum (venussko) och dendrobium brukar man kunna hitta i vanliga blomsteraffärer.
|