Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Foto - gissa och lär!, Hur mår träden och varför?
          Cilla
          Inlägg 29-05-2007, 12:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Detta är tre fruktträd som mot den allmänna vägen och trottoaren ska pryda området. Ägarna har valt att istället för att bekosta ett prydande staket eller garagebaksida, lägga pengarna på årlig trädvård och på att hålla gräsmattan prydlig.

Hur mår träden och varför?

Redigerat av Cilla: 29-05-2007, 12:15

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 30-05-2007, 13:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,
          Här gäller att vara lite ödmjuk tror jag, iallafall blir jag det alla tusentals gånger per år och vår som jag ser misshandlade träd som någon lagt svett, såg och ett par timmar i... De flesta vill sina träd väl och de gör det som de tror att träden behöver. Ofta blir det tyvärr helt fel och träden åldras i förtid.

Vi får ju inte lära oss mycket av hur det biologiska livet fungerar i skolan. Och det är hur telefoner, datorer, köksapparater, TV-apparater och annat som vi diskuterar sinsemellan i långt högre utsträckning än om hur träden växer och lever. Det är ju de här apparaterna vi är beroende av, ycket mer än av våra träd. Tror vi iallafall... och helt säkert på kort tid är det så. Kan man inte ringa i telefonen blir man galen (som jag idag), medan man lättare kan leva med ett sjukt träd i trädgården.

Så det finns mycket utrymme för mytspridning om hur man ska behandla sina fruktträd. Hade vi använt samma myter om telefonen hade den inte givit ifrån sig ett endaste pip... men träden överlever ett tag med våra misstag ändå. Och för många är det kanske också viktigt at grässtråna kring stammen inte blir långa. Det kanske är värt att dunka i med klippare och trimmers och att man minskar trädets liv med något hundratal år.

Bilden är inte på min granne förresten. Och jag vet att de bryr sig, har till och med haft anställda som fixat och donat. Hav ödmjukhet mina vänner!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 06:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon