Om du inte ger med dig efter mina hänvisningar till material framställt av agronomer vet jag inte vad jag ska säga, Clivia. Jag hoppas du har läst det (finns att beställa på www.jordbruksverket.se). Biter inte vetenskapligt framställda rapporter på dig kan nog inte jag få dig ändra dig.
Vill bara tillägga, utan att förringa dina kunskaper, att det du säger fortfarande inte talar emot agronomernas och därmed också mina teorier. Därav ger inte du hållbara argument mot att mjöldaggskänsliga jordgubbssorter skulle klara sig sämre i sandjord, vilket jag vill mena. Du verkar påskina att jag förnekar det faktum att vissa jordgubbssorter trivs bättre i sandjord än tyngre jord, vilket jag inte har gjort.
Det kan nog inte diskuteras huruvida sandjord håller näring sämre. Var god och läs mina hänvisningar, och har du något att sätta emot skulle jag uppskatta vetenskapliga belägg för detta. För mig är diskussion för tillfället helt värdelös, jag uppfattar det snarare som om du bara vill ha sista ordet. För mig väger en agronoms teorier mer än en lekmans. Huruvida resterande forumläsare bedömer det är upp till dem.
|