Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> beskära hassel
          greven
          Inlägg 27-05-2007, 18:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 53
          Medlem nr: 9 259

När bör jag kapa min hassel om jag vill ha maximalt med skott?

Har en som blivit ganska stor nu, men vill inte att det ska bli kalt så länge utan att det så fort som möjligt kommer nya långa skott.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingmet
          Inlägg 31-05-2007, 19:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Jag har en rak 85 meter hasselhäck mellan mig och mina grannar, förvisso med några inslag av hägg och lönn. Häcken löper utmed 3 grannars tomter. Varje vår/försommar ansar jag den från min sida ungefär när hassellöven visar lite större musöron. Häcken är jättegammal och håller uppe ett gammalt rostigt gunnebostängsel - vet egentligen inte vem som håller upp vem men.. giggle.gif Häcken står på grannarnas sida och därmed är det grannarna som "bestämmer" höjden.. vilket i praktiken blir att grannen till vänster struntar totalt i vilken höjd, grannen på mitten vill ha minst 4-5 meter och grannen till höger kapar ner till ca 1,5 meter varje år. Detta gör att jag kan studera utfallet utifrån olika skötsel. Under sommarmånaderna har alla tre varianterna skjutit ut 2-3 meter långa skott åt söder, dvs mitt håll. Tätast (och snyggast) är den utmed höger-grannen. Grannen i mitten som vill ha en hög häck får bara gängliga skott uppåt.. ser inte klokt ut.. Åt mitt håll växer naturligtvis skotten ut också..men det blir någon slags lucka mellan 2meter och 4-5 meter .. Häcken till vänster försöker jag hålla ner men den börjar nu växa till sig och se lika illa ut som mittengrannen.. När september infaller beskär jag på nytt, jag skalar faktiskt skotten ända in på stammen. Den hinner sedan växa ut 2-3 decimeter under resterande hösten som jag sen återigen kapar i april/maj... år efter år efter år efter år.. Har hållt på så här i 20 år i år. laugh.gif

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 21:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon